Hoeveel kan ik nog verwachten te groeien?

Goedendag, ik Jessey ben 17 jaar en een paar maanden oud.
Ik ben op dit moment s'avonds laat, 1.83.
Het gekke is dat mijn vader = 1.95, halfbroer 1 = 2.06, halfbroer 2 = 2.08 en mijn opa = 190.(zelfde vader andere moeders.)
Van mijn moeders kant zit het rond het gemiddelde, vrouwen rond de 1.70 en mannen rond de 1.80.
Is het nog mogelijk om nu op deze leeftijd nog te groeien?
Overigens zijn mijn halfbroers moeders ook rond het gemiddelde qua lengte.
Gr Jessey.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ben een man, sta toch ook in categorie mannelijk lichaam. Toch bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent een meisje...
Ritsuka
11 jaar geleden
1.83 is mooie lengte toch?

Antwoorden (3)

In mijn biologie boek stond de formule:lengte vader+lengte moeder/2+12 dit gaat in cm, deze formule is voor een jongen. Als je een meisje bent is het -12 ipv +12. Bij klopte het aardig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps niet letten op de bron. Die moet biologie interactief zijn volgens mij.
Deze informatie komt van een commerciële website die ik normaal niet zou linken, maar de informatie is wel redelijk compleet. Vandaar:

"Hoe lang je wordt wordt grotendeels genetisch bepaald. Daarnaast hebben voeding, ziekte en leefomgeving ook invloed op je groei. Er is een algemene formule dat gebruikt wordt om je uiteindelijke lengte te voorspellen als je nog in de groei bent. Je telt de lengte van je vader en je moeder bij elkaar op en dit deel je door twee. Jongens moeten er 11cm bij optellen en meisjes 2 van aftrekken. Natuurlijk is dit maar een indicatie en soms wijkt het er veel van af. Als kind is het goed mogelijk om je groei zoveel mogelijk te stimuleren. Dit doe je in principe door zo gezond mogelijk te leven. Beweeg veel, zorg dat je alle vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Zorg dat je comfortabel, ongestoord en minimaal 8 uur kan slapen want veel van het groeiproces gebeurt tijdens je slaap. Er zit hier niet veel geheims achter. Wat je van school, je dokter of je ouders leert over gezond leven en eten, volg ze op.

Ik ben de puberteit al gepasseerd, kan ik nog doorgroeien?
Dit kan in principe niet meer. Niet in lengte in ieder geval, sommige organen groeien nog door zoals je neus en oren maar je botten zijn volgroeid en kunnen niet langer worden. Als kind groeit je lichaam geleidelijk tot je de puberteit bereikt. Dan doorga je de groeispurt waarin je het meerste in lengte toeneemt. Tussen je 12e en 16e maak je de grootste sprongen. Daarna groei je nog een paar jaartjes door. Dit houdt op voor jongens als ze 20 a 21 jaar zijn en meisjes hebben na hun eerste menstruatie al het grootste deel van hun lengte groei achter de rug. Zij zullen nog langzaam doorgroeien tot ze een jaar of 18 a 19 zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees verder in de link. Helaas kan ik niet het hele verhaal hier plaatsen (vanwege restrictie lengte bericht).

Tenzij je heel laat, later dan gemiddeld, bent gaan menstrueren, zal je waarschijnlijk niet veel meer groeien.

Toegevoegd na 6 minuten:
AHHH, ben je nu man of vrouw???? Confused!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@schildklier: het topic gaat over het mannelijk lichaam.

Je artikel klopt zeker wel. De gemiddelde laatste grote groeispurt vindt bij jongens plaats ergens tussen de 14 en 16 jaar. Daarna kunnen er nog een paar cm bij komen, maar dat is zelden veel meer dan 4 à 5 cm.
Voeten kunnen nog een spurt ondervinden tussen 21 en 24e levensjaar.
Een enkele keer ook na 50ste levensjaar. Maar meestal is dat als gevolg van verslapte spieren waardoor voeten doorzakken, platter en dus langer worden...

Neus, oren, oogleden krijgen soms weer groeihuppeltjes ergens na het 50ste levensjaar. Vandaar dat oude mannen vaak van die enorme oorlellen hebben (ooit... krijg ik dat misschien ook wel - help!!!) Maar misschien is dat ook wel gewoon uitzakkend losmazig bindweefsel, zoals iedereen dat 'zo maar krijgt' na, zeg zijn / haar 40ste: hangende borsten, billen, scrotum, buik, ellebogenweefsel, hals, wangzakken etc etc...

Wel wat triest hè, zo'n mooi mens langzaam in langdurig verval?