Wat kan je doen om gelijktijdige keel- en oorpijn te verminderen?

Ik heb sinds een aantal dagen pijn aan mijn linkeroor en de linkerkant van mijn keel, en het gebied ertussen. Slikken, eten en praten doet pijn, en beide plekken zijn warm.
Het is nu zo sterk aan het worden dat ik niet gewoon wil wachten tot het over gaat of tot maandag mijn huisarts er weer is, maar voor spoedhulp bij huisartsenpost ed. lijkt het me niet dringend en ernstig genoeg. Kan ik zelf iets doen om de pijn te verlichten (naast eventuele pijnstillers) of om het sneller te laten genezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
35.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De antwoorden zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat al gezegd , zout gorgelen en het zuurste snoepje wat je kan vinden zo'n citroen bommetje . Citroen sap maakt je buis van Eustatius open , misschien . (limoen) betr schap .

Antwoorden (3)

Gorgelen met zout water, beker lauw water, theelepeltje zout erin en gorgelen. Mij helpt het altijd.
In de link nog meer alternatieven maar die heb ik zelf nooit getest.

Toegevoegd na 26 seconden:
Beterschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor je oorpijn gebruik je dan van Otrivin de neusdruppels, zodat je holtes open blijven en dan moet het goed gaan komen !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel in de neus druppelen[voordat vs denkt dat ze in het oor moeten. ;-)))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja,je kunt het beste gewoon de neusdruppels nemen van een apothekersmerk of van het Kruidvat merk,ze zijn hetzelfde [xylometazoline]als Otrivin,maar stukken goedkoper.
Oorontsteking (otitis) Acute otitis of middenoorontsteking komt vooral voor als een secundaire reactie op een (vaak lichte) ontsteking in de neus-keelholte. Door de ontsteking gaan de slijmvliezen zwellen en wordt de "buis van Eustachius", die een verbinding vormt tussen de keel en het middenoor, tijdelijk afgesloten. Deze buis zorgt ervoor dat de druk in het middenoor gelijk blijft aan de druk op het trommelvlies aan het buitenoor. Bij afsluiting zal er eerst onderdruk ontstaan in het middenoor en het onevenwicht in druk voor en achter het trommelvlies veroorzaakt oorpijn. Door de onderdruk wordt ook vocht aangezogen uit de weefsels waarin commensalen uit de keelflora zich kunnen vermenigvuldigen. Dit kan een onstekingreactie veroorzaken en fagocyten aanlokken met ettervorming, overdruk en sterkere oorpijn tot gevolg. Meestal verdwijnt de primaire oorzaak van de afsluiting na 2-3 dagen, loopt het middenoor spontaan leeg en is de zaak opgelost. Soms is het doorprikken van het trommelvlies nodig om de druk te verminderen. Antibiotica hebben slechts een beperkt nut en bieden verbetering van de symptomen. Ze komen alleen in aanmerking als er na 48 uur nog geen enkele verbetering is opgetreden. Oordruppels zijn niet alleen nutteloos maar zelfs gevaarlijk bij perforatie van het trommelvlies. Pijnstillers en ontstekingsremmers (paracetamol, ibuprofen) helpen nog het best om de pijn te verzachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd dat erin staat dat oordruppels nutteloos en gevaarlijk zijn bij een perforatie in het trommelvlies. Ik heb het zelf en krijg van de kno ab druppels en/of een ab kuur als het weer eens zover is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij verkeerd gebruik kan er gehoorschade ontstaan, voorgeschreven door een KNO arts is een ander verhaal, deze arts weet dat de perforatie aanwezig is en weet hoe te handelen, een drogist of apotheker kan geen onderzoek naar de klachten doen en daardoor de verkeerde druppels meegeven en er een verkeerd gebruikersadvies bij geven.
www.kno.nl/publiek/voorlichting/oordruppels