Wat kan je doen om gelijktijdige keel- en oorpijn te verminderen?

Ik heb sinds een aantal dagen pijn aan mijn linkeroor en de linkerkant van mijn keel, en het gebied ertussen. Slikken, eten en praten doet pijn, en beide plekken zijn warm.
Het is nu zo sterk aan het worden dat ik niet gewoon wil wachten tot het over gaat of tot maandag mijn huisarts er weer is, maar voor spoedhulp bij huisartsenpost ed. lijkt het me niet dringend en ernstig genoeg. Kan ik zelf iets doen om de pijn te verlichten (naast eventuele pijnstillers) of om het sneller te laten genezen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Gorgelen met zout water, beker lauw water, theelepeltje zout erin en gorgelen. Mij helpt het altijd. In de link nog meer alternatieven maar die heb ik zelf nooit getest. Toegevoegd na 26 seconden: Beterschap.

Bronnen:
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rub...

Voor je oorpijn gebruik je dan van Otrivin de neusdruppels, zodat je holtes open blijven en dan moet het goed gaan komen !!!

Oorontsteking (otitis) Acute otitis of middenoorontsteking komt vooral voor als een secundaire reactie op een (vaak lichte) ontsteking in de neus-keelholte. Door de ontsteking gaan de slijmvliezen zwellen en wordt de "buis van Eustachius", die een verbinding vormt tussen de keel en het middenoor, tijdelijk afgesloten. Deze buis zorgt ervoor dat de druk in het middenoor gelijk blijft aan de druk op het trommelvlies aan het buitenoor. Bij afsluiting zal er eerst onderdruk ontstaan in het middenoor en het onevenwicht in druk voor en achter het trommelvlies veroorzaakt oorpijn. Door de onderdruk wordt ook vocht aangezogen uit de weefsels waarin commensalen uit de keelflora zich kunnen vermenigvuldigen. Dit kan een onstekingreactie veroorzaken en fagocyten aanlokken met ettervorming, overdruk en sterkere oorpijn tot gevolg. Meestal verdwijnt de primaire oorzaak van de afsluiting na 2-3 dagen, loopt het middenoor spontaan leeg en is de zaak opgelost. Soms is het doorprikken van het trommelvlies nodig om de druk te verminderen. Antibiotica hebben slechts een beperkt nut en bieden verbetering van de symptomen. Ze komen alleen in aanmerking als er na 48 uur nog geen enkele verbetering is opgetreden. Oordruppels zijn niet alleen nutteloos maar zelfs gevaarlijk bij perforatie van het trommelvlies. Pijnstillers en ontstekingsremmers (paracetamol, ibuprofen) helpen nog het best om de pijn te verzachten.

Bronnen:
mens en gezondheid

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100