De laatste tijd lijkt het dat hoe meer ik slaap, hoe meer moeite het me kost om uit bed te komen in de ochtend, hoe kan dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Doorgaans heeft dit met je remslaap te maken. Kort samengevat is dat je het ene uur slaapt en het daarop volgende uur in feitte alleen je ogen dicht hebt... Probleem hierbij is dat je tijdens de remslaap veel moeilijker wakker kan worden. Dit om de heel simpele reden dat je tijdens je remslaap bezig bent met je psychische slaap. Je zult in de vrijwel de meeste gevallen ook dromen tijdens je remslaap... Maar word je 's nachts wakker, omdat je naar de wc moet dan is dit op de schakeling van remslaap naar slaap. Of net omgekeer natuurlijk...

dat heb ik soms ook. het lijkt dan alsof ik van meer slaap alleen maar meer slaap krijg! ik denk dat je van te veel slaap duf wordt. aan de andere kant kun je nu ook in een periode zitten waarin je nu eenmaal meer slaap nodig hebt. (en dat kan allerlei oorzaken hebben) voor de een helpt het om lekker te blijven liggen wanneer ze voelen dat dit nodig is en voor de ander is het juist beter om niet langer dan 8 uur te slapen. even kijken wat je denkt wat voor jou het beste is!

omdat als je langer slaapt dan je gewend ben dat je dan vermoeider wordt, je raakt in een diepere slaap en je komt dus ook veel moeilijker uit je bed, je kan het vergelijken met een avondje stappen en dan eens om 8 uur je bed uit komen en 12 uur om 12 uur ben je veel brakker dan om 8 uur.

ik ben het met leppiekop eens, maar probeer een vast ritme aan te houden ook in het weekend anders is maandag ochtend zo erg

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken waarom je ondanks meer slaap-tijd moeilijker uit bed kunt komen. Over het algemeen wordt slapen gezien als het moment waarop je lichaam zich herstelt (in een hele brede zin van het woord, denk hormonen, beschadigingen, enzym-huishouding) en je geest alle opgedane indrukken van de afgelopen periode een plaats geeft. Om dit allemaal optimaal te doen, heeft het lichaam voldoende van de juiste voedingstoffen nodig en de geest ongestoorde rust. Het is dus mogelijk dat je onvoldoende gezonde voeding gebruikt. Daarnaast is het mogelijk dat je fysiek te veel vraagt van je lichaam in de periode voor je gaat slapen (sport je veel, doe je fysiek werk), waardoor het repareren langer neemt. Voor de geest geldt eigenlijk hetzelfde. Wanneer je te veel bezig bent met schijnbaar onoverkoombare levensvragen: 'Heb ik morgen nog werk?', 'waarom is er zoveel ellende in de wereld?', 'ik heb een planning van hier tot Tokyo, hoe krijg ik dat ooit af?', dan zal je geest dit een plek proberen te geven en kan het zijn dat je herhaalde dromen of heel uiteenlopende dromen hebt waar je emotioneel erg onder druk komt te staan. Dit kan als gevolg hebben dat je op zich fysiek wel uitgeslapen bent, maar geestelijk en emotioneel nog niet klaar bent voor nieuwe prikkels. Naast de bovenstaande meer wetenschappelijke mogelijkheden, kan het ook zijn dat je gewoon ontevreden bent over hoe het er in je leven (je werk of thuis situatie) aan toe gaat. Dan is het erg belangrijk om hier dan ook snel eens bij stil te staan. Vaak komt een onplezierige thuissituatie (alleen, relatieproblemen) voort uit een onplezierige werksituatie (werkeloos, niet de werkplek waar je je in kunt uiten, niet de juiste verwachtingen van je werk, niet voldoende loon). Zoek dan eerst naar de werkelijke reden (die zijn meestal veel banaler/oppervlakkiger dan je denkt) en werk daar aan. Neem dan ook eens een middag dutje op de bank (ook daar neemt het lichaam de tijd om al dingen te verwerken). Al met al: Goede voeding (niet te weinig en niet te veel en gezond) Stille nachtrust Goede relatie met je leven (en geen lichamelijke of mentale verstoring zoals een ziekte, daarvoor zou je het beste je huisarts raadplegen).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100