Hoe verloopt de procedure bij een euthanasie en ervaart degene die dit krijgt pijn of niet?

Hallo,

ik vroeg mij af hoe een ziek persoon euthanasie kan aanvragen en hoe zo'n procedure concreet verloopt?

En verder vroeg ik mij ook nog af of euthanasie pijnloos verloopt voor degene die het aanvraagt? Hiermee bedoel ik: ervaart degene die uiteindelijk een inspuiting zal krijgen wel of géén pijn tijdens de inspuiting? Of verloopt dat echt wel pijnloos?

Dit is een vraag die mij al een tijdje bezighoudt...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Euthanasie

Het beste antwoord

Hulp bij zelfdoding is met de inwerkingtreding van de wet nog steeds opgenomen in het Wetboek van Strafrecht, maar een arts is niet langer strafbaar wanneer hij zich aan de omschreven zorgvuldigheidseisen houdt.

De zorgvuldigheidseisen houden in dat de arts:
de overtuiging heeft gekregen dat er sprake is van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt.
Toelichting: Het verzoek om euthanasie mag dus niet onder druk of invloed van anderen zijn gedaan of ten gevolge van een psychische stoornis. De patiënt heeft volledig inzicht in zijn ziekte, het vermoedelijke verloop ervan en de behandelingsmogelijkheden. Hij heeft bovendien herhaaldelijk te kennen gegeven te willen sterven.
de overtuiging heeft gekregen dat er sprake is van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt.
de patiënt heeft voorgelicht over de situatie waarin deze zich bevindt en over diens vooruitzichten.
met de patiënt tot de overtuiging is gekomen dat er voor de situatie waarin deze zich bevindt geen redelijke andere oplossing is.
tenminste één andere, onafhankelijke arts raadpleegt, die de patiënt ziet en die schriftelijk zijn oordeel geeft over de bovengenoemde zorgvuldigheidseisen (1. tot en met 4.).
de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding medisch zorgvuldig uitvoert.
Toelichting: De arts dient de handeling zelf uit te voeren. Hij mag deze niet overlaten aan anderen. In het geval van hulp bij zelfdoding moet de arts bij de patiënt aanwezig zijn of zich in diens nabije omgeving beschikbaar houden, totdat de dood is ingetreden.

De euthanasie verloopt verder pijnloos,de handeling is dusdanig dat men geen pijn meer ervaart.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sinds augustus 2012 is er in Nederland een nieuwe richtlijn voor de uitvoering van euthanasie[21]. Wanneer de medicatie door een arts direct in een ader wordt ingespoten (levensbeëindiging op verzoek), wordt voor personen tot 150 kilo 2 gram thiopental toegediend of 1 gram propofol.[22] Deze stoffen veroorzaken bijna direct een diepe coma. Zodra deze is ingetreden dient de arts een spierverslappend middel toe. De huidige keuzes hiervoor zijn cisatracurium (30 milligram), atracurium (100 mg) of rocuronium (150 mg). Dit veroorzaakt een ademstilstand en het daardoor ontstane zuurstoftekort leidt tot een hartstilstand.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed hoor! +