Als je onderbeen is geamputeerd waarom blijft de pijn zo prominent aanwezig??

zo gauw zijn been naar beneden hangt gilt hij het uit van de pijn, is dat iets waar hij doorheen moet of heeft het een andere oorzaak..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me meer een vraag voor een arts.

Het beste antwoord

Pijnklachten na een beenamputatie
Na een amputatie kunt u met verschillende soorten pijn en/of sensaties te maken krijgen:
•Stomppijn
•Fantoompijn
•Fantoomgevoel
Stomppijn
Stomppijn is een hardnekkige pijn in het gebied van de amputatiestomp, die bij beweging of weersverandering kan verergeren. Mogelijke oorzaken zijn:
•slechte doorbloeding in de stomp (ischemie)
•ontsteking van beenmerg (osteomyelitis)
•vorming van nieuw bot
•infectie
•zenuwbeschadiging ter plaatse
•neuroom (= het einde van een zenuw, achtergebleven na de amputatie, welke blijft groeien en een soort bloemkoolachtig kluwentje vormt, kan problematisch zijn, vooral als het op een punt zit waar de koker op drukt)
•een slecht passende prothese
Als u last heeft van stomppijn zal het behandelteam, indien nodig ondersteund met aanvullend onderzoek (bijv. röntgenfoto, scan of echo), de juiste oorzaak hiervoor proberen te achterhalen.
Fantoompijn
Bij fantoompijn ondervindt u pijnsensaties in het deel van het been dat er niet meer is.

Er bestaat nog steeds geen sluitende verklaring voor fantoompijn. Mensen die veel last hebben van fantoompijn, hebben vaak ook veel pijn gehad voor de operatie.

In een aantal gevallen wordt de fantoompijn vanzelf minder en verdwijnt uiteindelijk geheel. Er zijn echter helaas ook mensen die er altijd last van blijven houden. Mocht u last hebben van fantoompijn, dan kan de revalidatiearts medicijnen voorschrijven om te bekijken of deze de pijn verminderen. Daarnaast kunt u met oefeningen bij de fysiotherapeut proberen de pijn te beïnvloeden.

Fantoomgevoel
Bij fantoomgevoel voelt het alsof het deel van het been dat er niet meer is, toch aanwezig is. Er is hierbij geen sprake van pijnsensaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De stomppijn lijkt mij hier inderdaad meer van toepassing, zeker omdat het ook over bewegingen gaat.

Andere antwoorden (2)

Dit fenomeen heet fantoom pijn. Eigenlijk een misinterpretatie van de hersenen. Zij geven de situatie weer van vóór de amputatie. Ik verwoord het nu heel simpel want wat er precies allemaal gebeurt is heel ingewikkeld. Wel is het zo dat de geestelijke berusting in de amputatie van belang is bij het mogelijk ontstaan van deze symptoom pijn. Sta je, als patiënt, 100% achter de operatieve ingreep, dan zal de kans op het optreden van fantoom pijn geringer zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt dat het hier niet gaat om fantoompijn omdat het erger wordt als het been los hangt.
Zoals de andere beantwoorders zeggen is er sprake van fantoompijn. Het sensibele systeem van het brein (sensibele cortex) is netjes ingedeeld als een kaart van het lichaam. Wanneer er een lichaamsdeel (of deel van het lichaam) dermate wordt beschadigd dat er geen signalering is vanuit het desbetreffende deel van het lichaam, vult het brein automatisch die signalering zelf in. Zo blijft er zo'n fantoomgevoel, fantoompijn, aanwezig. Het brein heeft dezelfde reactie bij gehoorbeschadiging, zo hebben veel mensen last van oorsuizen.