Is Glucosamine een goede aanvulling voor vrouwen, ter voorkoming van botontkalking?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Nee, glucosamine doet niets om het 'ontkalken' van je botten (Osteoporose) te voorkomen, het zorgt er voor dat je kraakbeen beter in conditie blijft en dat er meer 'smeermiddel' beschikbaar is. Verder werkt het ontstekingsremmend. Het werkt bij een deel van de mensheid verlichtend bij artrose- en artritis-achtige klachten.

Uit de onderstaande bron:
"Glucosaminesulfaat stimuleert in het lichaam de aanmaak van glucosamineglycanen (proteoglycanen), die het belangrijkste bestanddeel van het gewrichtskraakbeen vormen. De proteoglycanen zijn onderdelen van de kraakbeenmatrix, die structuur, maar ook flexibiliteit geven aan het collageen. Zwavel wordt mede in verband gebracht met de positieve werking van glucosamine.

Glucosamine is de belangrijkste grondstof voor kraakbeen en bindweefsel. Bovendien is glucosamine is ook verantwoordelijk voor de productie van synoviaalvocht (gewrichtsvocht). Glucosamine bevordert de regeneratie van kraakbeen en werkt ontstekingsremmend. Op twee manieren zorgt glucosamine dus voor behoud van soepel bewegende gewrichten. Daarom is glucosamine een van de belangrijkste supplementen bij de behandeling van artrose. Internationale studies hebben aangetoond, dat glucosamine veilig ingenomen kan worden en dat het geen invloed heeft op het bloedsuiker gehalte."

Als je last hebt van pijn in je gewrichten kun je het rustig eens een tijdje uitproberen, het heeft geen schadelijke bijwerkingen en is een stuk minder agressief dan de ontstekingsremmers die vaak worden voorgeschreven bij gewrichtsklachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Het is beter om bloed te laten onderzoeken op vit D tekort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Het is nog beter om complete voeding tot je te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nog veel beter is het om gewoon dood te gaan op je 40ste, dan krijg je ook geen pijn in je gewrichten. Zo deden we dat in de oertijd ook. Slaat nergens op, ik weet het, maar voor veel vrouwen die keurig netjes gezond eten en op hun pietamientjes letten, is pijn aan de gewrichten de dagelijkse praktijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad helpt het niet tegen botontkalking maar ook niet ter preventie of behandeling van artrose of gewrichtsslijtage.
Dit is inmiddels uitgebreid aangetoond. Zonde dat veel mensen er onterecht hun geld aan uitgeven. http://www.kwakzalverij.nl/1458/Europa_serveert_glucosamine_af
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik onder compleet versta is iets anders dan wat jij onder gezond verstaat.
Heb je bijvoorbeeld wel eens van bottenbouillon gehoord? (vraag het anders aan een vrouw van in de 80, die weet nog wel waar ik het over heb, waarschijnlijk weet ze ook nog wat reuzel is.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste vrouwen op wat oudere leeftijd hebben een tekort aan vitamine D,vooral als ze ook nog eens in de overgang zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jackd: ik ben een boerendochter die nog weet wat reuzel is. Maar doe eens wat uitleg over wat volgens jou complete voeding is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O.a. rauwe melk, beestenbottenbouillon en orgaanvlees (lever) van biologische grasgevoerde dieren.
Haak je nog niet af:
http://www.voedingisgezondheid.nl

Andere antwoorden (1)

De meest effectieve manier om iets tegen osteoporose te doen, is zorgen dat je het niet krijgt. Behandeling van bestaande osteoporose is zeker zinvol, maar het is niet mogelijk om al aangetast botweefsel helemaal weer in de oude staat terug te brengen.
Het voorkomen van osteoporose kan op allerlei manieren. Belangrijk zijn vooral: goede voeding (met voldoende calcium en vitamine D), voldoende beweging, niet roken en weinig alcohol gebruiken, en valpreventie. Verder bestaat voor vrouwen in de overgang de mogelijkheid, extra hormonen te gebruiken om de versnelde afbraak van botweefsel in de eerste paar jaren na de menopauze tegen te gaan. Al deze mogelijkheden worden hieronder een voor een besproken.
Voldoende calcium
Calcium is een belangrijk bestanddeel van botten. Het is op elke leeftijd belangrijk voldoende calcium binnen te krijgen, aangezien de afbraak van oud botweefsel en de opbouw van nieuw botweefsel een continu proces is. De drie glazen melk per dag die in Nederland zo lang zijn gepropageerd voor kinderen, zijn met het oog op de botten zeker een goede zaak. Melk en andere zuivelproducten zijn een erg belangrijke bron van calcium. Zij zorgen bij een gemiddeld eetpatroon voor meer dan de helft van de dagelijkse hoeveelheid calcium die je binnenkrijgt.
Andere belangrijke bronnen van calcium zijn bijvoorbeeld: peulvruchten, bladgroenten en noten. Er zijn ook voedingsmiddelen die de opname van calcium een beetje remmen, met name tarwezemelen en bepaalde groenten, waaronder spinazie en rabarber. Veganisten zijn vegetariërs die ook geen zuivel gebruiken; zij moeten daarom op een andere manier voldoende calcium binnenkrijgen. Dat kan met name via sojaproducten die zijn voorzien van extra calcium.
De arts kan zonodig een calciumpreparaat (calciumsuppletie) voorschrijven. Dit heeft zin bij onvoldoende gebruik van zuivelproducten en, meer in het algemeen, als de dagelijkse voeding de behoefte aan calcium niet dekt. Die behoefte is overigens niet altijd gelijk. Bij een volwassene is het 800 mg, maar bij tieners, zwangere vrouwen en tijdens de overgang is het 1200 mg.
Zie verdere info bron.