Wat is de echte naam voor darm in de knoop?

Sommigen zeggen torsie volvulus anderen weer prikkelbare darmsyndroom anderen weer invaginatie.

wat is het nou?

Toegevoegd na 45 seconden:
Met "De echte naam"bedoel ik de meest gebruikte.

Toegevoegd na 1 minuut:
voor doktoren

Toegevoegd na 3 minuten:
geen voor doktoren maar door :D

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Torsie volvulus wordt dan gebruikt. Invaginatie is iets anders, dan stulpt een deel van de darm in een ander deel van de darm (alsof je een sok gedeeltelijk binnenstebuiten haalt), en voor een prikkelbare darmsyndroom hoeft er niets zichtbaar mis te zijn met de darm.

Toegevoegd na 6 minuten:
*Tussen torsie en volvulus moet een / staan, want het zijn synoniemen van elkaar. Dus ofwel torsie, ofwel volvulus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat noemt men op zijn Nederlands een darmafsluiting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oftewel een ileus. Dat kan het gevolg zijn maar kan ook andere oorzaken hebben dan een verdraaiing van de darmen, zoals een tumor of vergaande obstipatie.
De echte naam die weleens voor een knoop in de darm wordt genoemd is een "ileus".
Een prikkeldarm heeft daar niet mee te maken.
Een "ileus" kan verschillende oorzaken hebben zoals:
- Volvolus
- Darmobstructie (t.g.v. obstipatie of carcinoom)
- Invaginatie
- Geen peristaltiek hebben