Wat gebeurd er als je door rent terwijl je niet meer kan?

Ik ren drie keer per week met iemand die al jaren rent. Hij rent gemiddeld tussen de 10 en 15 km. Als ik na vijf km niet meer kan zegt hij dat ik gewoon door moet gaan. Heeft dit gevolgen? Mijn conditie is nog niet zo goed als die van hem natuurlijk..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Als je echt helemaal niet meer kan, dan ga je op je snuffert, dat is bij jou nog niet het geval. Zou wel een ander traingsmaatje gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar bouw je juist conditie mee op, de volgende keer zul je net iets verder kunnen gaan! Je moet het alleen niet overdrijven en goed naar je lichaam luisteren, overbelasting is natuurlijk ook niet goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt niet meer kunt, reageert jouw lichaam wel zo, b.v. door steken in je milt, dat je wel moet stoppen met lopen.
Gebeurt dat niet, dan kan je wel doorgaan, maar wel in een tempo,dat jou uitkomt, dus ga niet proberen een ervaren loper bij te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je niet meer kan en toch doorrent pijnig je je lichaam. Steken in je mild is eigenlijk een signaal van: "Hé, en nu stoppen het wordt teveel" Dus wanneer je doorrent terwijl je (bijna) niet meer door kan is dat eigenlijk gewoon slecht! Maar je grens verleggen is iets anders en dat is een goede manier om je conditie te vergroten. Ipv. 10 rondjes nu 11 en volgende week 12 enz enz enz. En dan hoef je helemaal niet kapot te zijn. Je moet dus proberen de balans te zoeken tussen echt niet meer kunnen (en dus stoppen) en moe zijn maar nog wel (een beetje) kunnen. (en dus je grens verleggen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat echt veel te snel, qua vermoeidheid zul je het binnen een paar keer misschien bij kunnen sloffen, maar er zijn twee ongewenste effecten die je zo krijgt, namelijk verlies aan basissnelheid en overbelasting van pezen en gewrichten. De pezen zijn het belangrijkste element bij het hardlopen en rekken steeds zo een tien procent op. Als je dat opeens zoveel doet, dan vraag je om problemen, omdat het trainen van pezen veel langer duurt dan het trainen van spieren en hart.

Ik zou lekker een schema nemen, beginnen met 10 minuten of 15 minuten, als je zolang tenminste 15 of 16 km per uur kunt rennen. Het systeem is simpel, je keert gewoon om na een minuut of 7 en je bent na een kwartier weer thuis. Elke week loop je gewoon 2 minuten langer (bij om de dag lopen). Meer dan 20 km per keer zou ik niet trainen, dan kun je beter interval trainingen gaan doen om sneller en harder te worden. Getrainde lopers lopen over het algemeen bijna elke dag en wisselen interval en duurtraining af, omdat intervaltrainingen er nogal inhakken. Als je dat een maand of 5 volhoudt dan zul je veel sneller lopen, geen blessures oplopen en zul je je vriend aan het eind van een 10 km wedstrijd 10 minuten lang op moeten wachten.