splinter onder mijn nagel... moet ik naar de dokter of groeit dat ding eruit?

ik heb door iets op te rapen op mijn oude plankenvloer een splinter in mijn middenvinger gekregen. hij heeft niks gekwetst maar zit mooi geklemd tussen mijn nagel en mijn huid. Ik heb hem er proberen uit te halen, maar enkel het eerste stuk is meegekomen.
moet ik ermee naar de dokter of gewoon afwachten en een tijdje op mijn tanden bijten (doet lichtjes pijn).
zoals gezegd, er is helemaal niets gekwetst dus hij zit niet in mijn huid.

11 jaar geleden
16.2K

Het beste antwoord

Als hij alleen onder de nagel zit, en niet in de huid (moeilijk om zeker te weten), kan je proberen de nagel erg kort te knippen en de splinter er dan onderuit te halen. Lukt dat niet, dan is een huisartsbezoek niet direct noodzakelijk, aangezien de splinter niets kan ontsteken wanneer deze niet in de huid zit.

Wordt de pijn nou erger, of, zoals gezegd, wordt de vinger rood en dik, dan is bezoek aan de huisarts verstandig, aangezien de splinter dan dus toch in de huid zat.

Overigens groeien de meeste splinters die wel in de huid zitten ook gewoon uit na de ontsteking.

Toegevoegd na 2 minuten:
*Bij de laatste alinea moest nog:, maar wanneer deze onder de nagel zit, is dat wat lastiger te beoordelen en kan het dus geen kwaad even langs de huisarts te gaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
*Probeer de vinger wel schoon te houden met zeep of desinfectievloeistof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Even afwachten en ondertussen in een sodabadje laten weken. Niet te lang want het kan gaan ontsteken. Dus als t rood, warm, dik, pijnlijker wordt en eventueel een bewegingsbeperking teweeg brengt inderdaad even langs de HA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer u de splinter niet verwijdert of laat verwijderen, zal er een ontsteking ontstaan. Het nagelbed wordt dan rood en nog gevoeliger dan het al was. Een splinter onder de nagel dient zo spoedig mogelijk verwijderd te worden om verdere ontstekingen te voorkomen. Ontstekingen van het nagelbed kunnen zeer pijnlijk zijn.
Wanneer naar de huisarts?
Wanneer het u zelf niet lukt de splinter te verwijderen, kunt u naar de huisarts gaan om deze te laten verwijderen.
Wat kunt u er zelf aan doen?
Als de splinter nog een stukje onder de nagel uitkomt, kunt u proberen deze met een pincet te verwijderen. Voor een goede grip op de splinter dienen zich aan de binnenkant van de pincet ribbeltjes te bevinden en dient het uiteinde van de pincet spitsvormig te zijn. Om de splinter te ‘pakken’ is het soms beter om eerst de nagel te knippen.
Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen
Een splinter onder de nagel kunt u voorkomen door bij risicovolle bezigheden handschoenen te dragen. Goedsluitend schoeisel kan splinters onder de teennagel voorkomen. Zolang de splinter zich nog in de vinger of voet bevindt, biedt baden of weken in warm water weinig soelaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Zelf meegemaakt door het te lang te laten zitten,dit wil je niet nog een keer meemaken omdat in de vingertoppen de meeste zenuwen zitten.
liveisgreat
11 jaar geleden
ik vraag me af hoe de dokter dat eruit zou krijgen. hij zit echt helemaal onderaan mijn nagel, ongeveer 4 mm onder de nagelriem....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder plaatselijke verdoving kan de dokter een inkeping maken in de nagel en zo de splinter verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij werd het eerst verdoofd en erna een stuk nagel verwijderd waardoor de arts erbij kon.
heb ooit een splinter in mijn hand gehad en werd gezecht gewoon in laten zitten. maar dat is niet de beste oplossing. heb er 2 week last van ontsteking gehad.
ik zou hem er maar uithalen voor er een ontsteking komt.

p.s. weet zeker dat je de hele splinter eruit is anders kan je alsnog een ontsteking krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
wel nee, die is er maar half uit en aan het stukje dat er nog inzit kan ik niet aan.dat zit ook te diep om mijn nagel kort te kunnen knippen
Zoals mijn voorgangers al zeiden is op korte termijn naar de huisarts gaan de beste oplossing. Helemaal omdat niet de hele splinter eruit is gekomen.
In principe kun je, als hij niet in je huid zit, bij de assistente terecht maar als je belt en je de situatie uitlegt kun je dit wel afspreken.
Wellicht is het handig om tegelijkertijd ook naar je tetanusprik te kijken. Er kan een hoop rotzooi naar binnen gelopen zijn wat in de vloer is blijven zitten, die via die splinter bij jou is gekomen.