volgens onderstaande stukje niet

Osteoporose betekent letterlijk: poreus bot. Het is in feite een proces van achteruitgang van uw botten door te snelle botontkalking. Het ontstaat door een te snelle afbraak of een vertraagde opbouw van bot.

Bij de meeste mensen wordt osteoporose pas ontdekt als ze een bot breken. Osteoporose komt op alle leeftijden voor en niet alleen bij ouderen, maar naarmate u ouder wordt, is de kans wel groter om osteoporose te krijgen.

Osteoporose is niet te genezeen, maar uw fysiotherapeut kan u doormiddel van ervaringen met deze aandoening en behandelingen begeleiden in het proces waarbij u beter leert omgaan met de aandoening osteoporose. De fysiotherapeut kan de nodige problemen voorkomen door voorlichting te geven en patiënten te begeleiden naar een verantwoord bewegingsgedrag en een actievere levensstijl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, het is niet zo dat hetgeen afgebroken is
weer hersteld kan worden. Wat dat betreft kan het dus niet genezen.

Preventie is heel belangrijk.
Mijn man krijgt bijv. pretnison en ter voorkoming van botverlies daar meteen een pilletje tegen.

Het kan wel behandeld worden.
De behandeling van osteoporose heeft een drieledige doelstelling:

- pijnbestrijding (waar nodig)
- verder botverlies tegengaan
- botbreuken voorkomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel osteoporose niet te genezen is, komen er nieuwe medicijnen voor beschikbaar.

Verder kan osteoporose voorkomen worden door goede voeding, voldoende lichaamsbeweging en, bij sommigen, hormoonsubstitutie-therapie. Deze maatregelen moeten, om het meeste effect te sorteren, genomen worden voordat het botverlies inzet en moeten levenslang in acht genomen worden.

Bescherming tegen osteoporose
1. Kalk
2. Vitamine D
3. Zonlicht
4. Goede lichaamshouding
5. Rugklachten voorkomen
6. Lichaamsbeweging
7. Niet roken

Kalk in gebruikelijke voedingsmiddelen
Kalk (milligrammen)
Magere melk, 1 kop 300
Oude 20+-kaas, 100 gram 1100
Yoghurt, 1 kop 300
Rundvlees, kip, vis, 170 gram 30-80
Zalm in blik, 85 gram 170
Brood, granen, rijst, 1 kop 20-50
Tahoe (sojakaas), 100 gram 150
Amandelen, 1/2 kop 160
Walnoten, 1/2 kop 50
Broccoli, 1 stronk 150
Spinazie, 1 kop 200
Raapsteeltjes, 1 kop 250
De meeste andere groenten, 1 kop 40-80
Abrikozen, gedroog
d, 1 kop 100
Dadels, zonder pit, 1 kop 100
Rabarber, 1 kop 200
De meeste andere vruchten, 1 kop 20-70
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het proces is niet omkeerbaar maar de verergering is vaak wel te beïnvloeden. Heb het er met een arts over. Zorg voor beweging en eet volwaardig