Waarom heb ik de hele dag koude voeten en worden ze in de avond ineens warm?

De hele dag heb ik koude voeten,ik weet dat het te maken heeft of kan hebben met roken (ik rook idd)
Maar hoe kan het dan als ik de hele dag aan het bewegen ben (huishouden enz) koude voeten blijf houden en in de avond rond de klok van 9 en soms zelfs nog later dat mijn voeten ineens vanuit het niets warm worden ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bij de ene persoon is de doorbloeding van het lichaam naar de handen en/of de voeten beter dan bij de ander.
En wat gebeurt er als je een alcoholisch drankje neemt? Als ze dan warm worden denk ik eerder aan een bloedsomloop probleem.
Wanneer je gauw last hebt van koude handen of voeten is het een aanrader om te gaan sporten. Met name sporten die de conditie verhogen, kunnen zorgen voor een betere doorbloeding van het lichaam. Een verbeterde doorbloeding zorgt ervoor dat er voldoende bloed naar de handen en voeten wordt gestuwd, waardoor deze op temperatuur blijven.
De oorzaak van koude voeten is niet gemakkelijk te duiden, het heeft echter zeker te maken met een verslechterde bloedcirculatie. Ook factoren zoals bepaalde hormonen spelen een rol. Daarom hebben vrouwen over het algemeen vaker last van koude voeten dan mannen. Mensen die last hebben van zweetvoeten zullen ook eerder last van koude voeten krijgen. Een verminderde functie van het hart en een verslechterde conditie van de bloedvaten kunnen de oorzaak zijn, maar ook het dragen van knellende, nauwe schoenen en te lang (in eenzelfde houding) zitten of staan. Het dragen van op maat gemaakte steunzolen leidt ook vaak tot koude voeten doordat de voet te weinig kan bewegen. Voorts zijn ziekten (b.v. diabetes, reuma en het syndroom van Raynaud) vaak de oorzaak van koude voeten. Zoals je zelf al zei, roken is eveneens een bekende veroorzaker van het probleem!