hoe lang duurt het als je een erfenis uit betaald krijgt?

ik heb hier 35.jaar gewerkt en het is beschreven bij de notaris

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet te zeggen, dit kan maanden duren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt aan de afhandeling en andere zaken. Bij ons ging er bijvoorbeeld nog extra tijd over Door de verkoop van spullen en aandelen. Het is in zo'n geval niet aannemelijk dat je het binnen een maand ofzo al hebt..
ronron1212
11 jaar geleden
wat heeft 35 jaar gewerkt er mee te maken.

Antwoorden (3)

tot de notaris alle papieren die nodig zijn zoals gewaarmerkte legitimatie aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit verschilt natuurlijk per situatie, niet iedere erfenis is natuurlijk hetzelfde.

De Notaris zal een heleboel zaken moeten onderzoeken:

- De notaris zal inlichtingen opvragen bij het Centraal testamentenregister en bij de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens. Als er veel erfgenamen zijn, dan kost de raadpleging van de diverse Gemeentelijke Basisadministraties vaak veel tijd. Gemeenten verschaffen lang niet altijd snel de gevraagde gegevens.

- Na de verklaring van erfrecht moet er een inventarisatie gemaakt worden van alle activa (bezittingen) en passiva (schulden) van de nalatenschap per de datum van het overlijden. Deze inventarisatie is ook nodig om later aangifte te kunnen doen van de verschuldigde erfbelasting.

- Nadat de omvang van de nalatenschap is vastgesteld, zullen de schulden van de nalatenschap moeten worden betaald en zal er aangifte moeten worden gedaan van erfbelasting. Vervolgens zullen deze successierechten betaald moeten worden en kunnen eventuele bedragen geïnd worden die nog door derden aan de erflater betaald moesten worden.

Pas nadat dit alles heeft plaatsgevonden kan tot verdeling (uitbetaling) van de nalatenschap worden overgegaan.

Het is dus moeilijk om er een 'datum' op te plakken. Het lijkt mij het verstandigste om even contact op te nemen met de betreffende Notaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De snelheid van uitbetalen wordt door een aantal zaken bepaald.
Alle informatie moet beschikbaar zijn.
Alle rekeningen moeten betaald worden.
Dan bepaald de beheerder de testamentair executeur hoeveel en wanneer betaald wordt.
Vaak is een gezinslid de beheerder.
Hou wel rekening met een belasting aanslag van de overledenen medio mei in het eerst volgende jaar, als je een erfenis accepteerd moet je ook rekeningen zoals belasting betalen.
Je moet dus ook de aangifte verzorgen.