Hoe vermijd ik een slappe huid?

Ik dacht altijd dat je alleen loshangende huid kreeg wanneer je extreem veel gewicht verliest, zoals zestig kilo. Ik moet zelf zo'n vijfentwintig kilo kwijt en ik ben doodsbang voor loshangende huid sinds ik erachter ben gekomen dat je hier al veel sneller aan kunt komen. Ik heb onlangs op televisie een heel slank meisje gezien dat haar truitje omhoog trok waar een gigantisch 'vetschort' zat, slappe huid. Ze was erg veel afgevallen, ik geloof zestig kilo, maar dit heeft toch veel indruk op me gemaakt. Ja, wat ik af ga vallen is dan stukken minder, maar ik lees helaas ook bij gewichtsverlies zoals het mijne dat het gebeurt. Ik ben drieëntwintig, ik geloof dat dat voordelig zou moeten zijn, maar ook bij jonge vrouwen zijn er horrorverhalen te vinden. Ik heb heel veel striae op mijn heupen en een beetje op armen en buik, maar ik heb gelezen dat dit een indicatie zou kunnen zijn voor waar je loshangend vel zou kunnen krijgen. Kan iemand mij vertellen wat waar is en hoe ik dit kan vermijden?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik ben benieuwd naar meer antwoorden. Meer mensen met een soortgelijk verhaal? Tell me!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Striae zijn tekenen van uitgerekt onderhuids bindweefsel. Dat komt voornamelijk voor bij zwangere vrouwen, mensen met een hormoonstoornis en mensen die in korte tijd veel zijn aangekomen. De vetmassa neemt sneller toe dan dat de huid zich kan aanpassen, en dus rekt het uit.

Aan huidplooien kan je zelf niets doen. Als je veel aankomt maak je 'extra' huid aan, maar dat gaat niet meer weg wanneer je weer veel afvalt. Bij kleine hoeveelheden is het niet zo erg, dat zie je niet of nauwelijks. Als je 25 kg moet afvallen, denk ik niet dat je extreem veel huis overhoudt, maar het zal waarschijnlijk wel zichtbaar blijven.

Ik heb wel eens horen zeggen dat wanneer je langzaam afvalt, je de schade enigszins beperkt, maar hier heb ik geen bewijs voor. De enige oplossing om die huidplooien, indien aanwezig, weg te krijgen, is door middel van plastische chirurgie.

Toegevoegd na 11 uur:
Met 'huis' bedoel ik uiteraard huid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf omstreeks jouw leeftijd 27 kg. afgevallen en geen overtollige huid overgehouden ... heb er wel bijna een jaar over gedaan.
Dat is volgens mij het beste -> rustig aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er is al gezegd: doe het rustig aan neem de tijd met afvallen, je bent ook niet in een maand dat gewicht aangekomen.
maar vergeet niet dat bewegen, sport, heel belangrijk is.
als je niets doet zal je kans hebben op een slappe huid, wanneer je gaat bewegen/sporten bestrijd je dat al vanaf het begin en zal je huid zich netjes aanpassen aan je "afvalritme".