Er zijn veel wetenschappelijk onderzoeken gedaan waarbij wordt beweerd dat het helemaal niet verkeerd is om een soms wijn te drinken.

Veel wijn drinken, regelmatig alcohol drinken, dat is in ieder geval ongezond. Maar op zijn tijd, zeker niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat erg lastig is in onderzoek zijn de volgende zaken:

- in wijn zitten stoffen die als 'gezond' kunnen worden gekenmerkt, maar vaak geet het hierbij niet om de alcolhol
- wijdrinkers die matig drinken kunnen een heel andere en 'gezondere' levenstijl hebben dan mensen die vaak en veel drinken.

Het is volgens mij niet echt wetenschappelijk overtuigend aangetoond dat het dagelijks drinken van een glas wijn gezonder is dan het drinken van geen wijn. Wetenschappers en medici geven doorgaans wel aan dat af en toe (matig) wijn drinken niet schadelijk is voor de gezondheid. Maar dit is niet anders dan af en toe een biertje drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitgebreide onderzoeken hebben aangetoond dat als je dagelijks een paar glazen rode wijn drinkt, je kans op een hartaanval wel met 50%vermindert waardoor de artsen wijn vaak een verjongingskuur voor het hart noemen.
Wijn bevat resveratrol dat de ophoping van eiwitten in de hersenen tegengaat en zo ook het risico van dementie vermindert; daarbij moet men wel gezond eten en drinken.
Tussen 8 en 12 glazen wijn per week zouden ook een positieve invloed hebben op de sterkte van de botten, doen de cholesterol dalen en verminderen het risico op galstenen en nierstenen. Ook het tandvlees wordt sterker door de stof polyphenol in rode wijn.

Ales je dagelijks 2 glazen witte wijn drinkt zou het risico op ouderdomsdiabetes met 30 % afnemen en loop je in de wintermaanden de helft minder kans om een verkoudheid of griep op te lopen.