mijn zusje flipt steeds uit op me als ze boos is, ze is niet autistisch. wat kan ik doen??

als mijn zusje boos op mij wordt da slaat, schopt en bijt ze, ik weet niet wat ik ermee moet doen, want het terug doen heeft ook geen zin. ik heb het al tegen mijn ouders gezegt maar die zeggen gewoon negeren. Wat nu??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ga naar een andere kamer toe tot ze weer rustig is.
Maar is wel handig dat ze leert om anders met haar boosheid om te gaan.
Boksbal kopen?
Amadea
11 jaar geleden
Hoe oud zijn zij en jij, Robin?

Antwoorden (2)

hallo. ik heb een zusje en een broertje die wel autisme hebben. zelf is dit heel vervelend. als je hier echt mee zit moet je er ook over praten met je zusje zelf. als je zusje dan met rust gelaten wilt worden, moet je dit doen. dit waren ook tips voor mij en mij zusje. als je zusje er graag over wilt praten, moet je hier tijd voor nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind hoeft niet persé autistisch te zijn om woede aanvallen of driftbuien te hebben. Dit kan hele andere achterliggende oorzaken hebben.

Er zijn verschillende oorzaken waarom je kind agressief gedrag laat zien.

Temperament van je kind. Bij een extravert en impulsief kind zie je vaker driftbuien en boze buien dan bij een rustig kind. Extraverte kinderen hebben zichzelf minder goed in de hand en reageren emotioneler op dingen om hen heen.
Omgeving van je kind. Misschien heeft je kind moeite met de prikkels in zijn omgeving. Misschien is er te weinig ruimte om zich (fysiek) uit te kunnen leven.
Mogelijkheden van je kind. Hoe goed kan je kind al praten? Kan hij al datgene doen wat hij wil of levert het frustraties op? Kan je kind al inzien wat hij goed of fout doet? Allemaal zaken die een aandeel kunnen zijn in driftbuien die voortkomen uit frustratie omdat je kind zijn grenzen tegenkomt.
Gezondheid, ziekte, moeheid en groeispurten kunnen ook leiden tot boosheid. Je kind kan minder hebben van zijn omgeving en botst daardoor vaker.
Contact met andere kinderen. Lukt het niet om positief contact te hebben met leeftijdgenoten? Wordt je kind gepest of pest het zelf?
Bijzondere gebeurtenissen. Grote gebeurtenissen in het leven van je kind kunnen er ook voor zorgen dat je kind emotioneel in de knoop zit en zich daardoor agressief gaat uiten. Denk aan ziekenhuisopname van familie of zichzelf, overlijden, geboortes en scheiding.

Het advies van je ouders "gewoon negeren" is dus zeker niet de oplossing(!) en zal dingen erger kunnen maken als de oorzaak niet wordt gevonden.

Misschien is het verstandiger dat ook je ouders hier eens meer informatie over gaan inwinnen. Ik zal een aantal linkjes toevoegen.

http://www.hetkennisweb.nl/navmenu/412_jaar/gedrag_en_stemmingen_van_mijn_kind/agressie_woede_driftbuien

http://www.ouders.nl/psycho/lpsy0390s.htm

http://www.ouders.nl/vraagbaken.htm

http://www.hetkennisweb.nl/navmenu/412_jaar/gedrag_en_stemmingen_van_mijn_kind/agressie_woede_driftbuien