Wanneer mag een mens zelf beslissen om dood te gaan?

ik zal over een aantal jaar wel naar een bejaarden huis moeten. en dement worden. dat wil ik niet. ik ben daar bang van. ik sterf nog liever.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Hierover is een documentaire gemaakt. En naar aanleiding daarvan komt er verdere actie op dat gebied. Als je echt graag info hierover zou willen hebben kun je misschien die DVD bestellen? (zie tweede link)

Inhoud documentaire:

De documentaire 'Voor ik het vergeet…', van regisseur Nan Rosens, gaat over Paul van Eerden die beginnende dementie had en het einde daarvan niet wilde meemaken. De huisarts wilde geen hulp bij zijn zelfdoding verlenen. Paul benaderde de NVVE en Stichting De Einder voor informatie en verzamelde dodelijke middelen om zelf een einde aan zijn leven te kunnen maken.

Zijn vrouw Marjan en hun twee kinderen vertellen aan de hand van foto’s en filmpjes over het proces dat ze samen doormaakten. De film laat de wanhoop zien rondom de diagnose, de acceptatie van de ziekte en van Pauls wens het verval niet tot het einde te willen meemaken, de uiteenlopende reacties en emoties van Marjan en de kinderen, de rol van de NVVE en Stichting De Einder hierbij en het onbegrip en de steun van naasten.

(Is dus geen verkooppraatje! Hoop dat antwoord blijft staan.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Elk mens heeft het onvervreemdbare recht om op elk moment te beslissen om de pijp aan Maarten te geven.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tenzei je pas morgen heen wou
en vandaag al gaat. dan kan je niet kiezen.
werkt 1 kant op he!
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat is zo. Het ging om het recht. Als je er niet meer bent is dat recht er niet meer. Jammer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom Maarten, waarom niet piet?
je kan uitstel van de dood niet zelf beslissen,
maar je kan wel beslissen bij zelfmoord
maar waarom zou je dat doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag je altijd. Zelfmoord is in Nederland nie strafbaar. Echter, het hulp ontvangen meestal wel.

Je mag pas hulpkrijgen bij levensbeeindiging als er sprake is van 'uitzichtloos en ondraaglijk lijden'. Wat dat precies betekend, daar zijn de regels tamelijk vaag over. Want wat is ondraaglijk.. Daar kan je boeken over vol schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel mag je dat volgens mij eigenlijk helemaal niet zelf beslissen, al is het in Nederland eventueel mogelijk bij uitzichtloos (lichamelijk vooral) lijden het leven actief te beeindigen in de vorm van euthanasie. Dat moet je dan wel ruim tevoren, als je nog helemaal bij je gezonde verstand bent en liefst in overleg met je nabestaanden en je huisarts overleggen en vastleggen op papier.
Zonder hulp er uitstappen heb je natuurlijk geen toestemming voor nodig, maar dat is een vreselijk taboe, en terecht ook wel. Het is nogal wat, voor je omgeving.

Overigens wordt lang niet iedere bejaarde dement ; het meerendeel blijft gezond van geest tot de laatste dag, om dan na een (kort) ziekbed of zelfs plotseling het tijdige met het eeuwige te verwisselen. En al moet ik er ook nog niet aan denken, boven de tachtig zijn an sich is geen lijden of ellende. Veel mensen weten ook op die hoge leeftijd en ouder hun leven nog prima zin en invulling te geven.

Zie je zo'n hoge leeftijd helemaal niet zitten, dan had je wellicht toch wat meer moeten roken en drinken en minder sporten, maar aangezien je daar niet per definitie eerder van overlijdt maar wel minder lang gezond blijft, is dat natuurlijk niet bepaald een aanrader.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je maar in alle gezondheid op papier laat zetten dat je euthanasie wenst bij lijden heb je kans dat je het zelf mag beslissen.

Als je eenmaal dement bent en je wenst dit dan ben je niet wilsbekwaam en kunnen ze sowieso niet aan je wens tegemoet komen.

Dus regel je zaakjes vooraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet, waar je het op baseert dat je dement zult worden, maar daar heb je ongetwijfeld je redenen voor.
Ik zou een diepgaand gesprek met je huisarts hierover gaan voeren. Hij/zij zal je kunnen verwijzen naar instanties die je verder kunnen helpen, en het is belangrijk, dat je huisarts op de hoogte is van je angst voor dementie, zodat hij/zij je op dit punt goed kan controleren en evt. begeleiden.

Voor het opstellen van een euthanasie-verklaring is het nodig, dat je dit doet bij je volle verstand.

Dus regel bijtijds, wat je wilt regelen 'voor later', evt. ook je begrafenis en je testament. Ik ben met m'n 55 jaar nog niet bezig met de pijp en Maarten, maar dit is al zeker 10 jaar geregeld - dat hoeven niet mijn evt. nabestaanden voor mij te doen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het begrijpelijk dat je daar niet gerust op bent, je moet natuurlijk zelf beslissen en veel moet je al op een rijtje hebben nu het nog kan.
Misschien kan onderstaande site daar behulpzaam bij zijn:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens lijdt het meest
door het lijden dat hij vreest,
maar dat nooit op komt dagen.
Zo krijgt hij meer te dragen,
dan hem gegeven werd.

Probeer NU te leven.
Het verleden komt niet terug.
De toekomst is onbekend.
Je hebt allen nu.

Als je je teveel zorgen maakt om dingen die eventueel gaan gebeuren, dan vergeet je nu te leven.
En dat is zonde, want je kunt nu zoveel positieve dingen beleven.

Als je achter elke boom een beer ziet, durf je het bos niet meer in.

Probeer je angst los te laten, of te rationaliseren/relativeren. En laat je angst je leven niet beheersen.

Zelf lijkt het mij ook niks om in en bejaardentehuis te zitten, maar ik ken echt oudjes die het daar behoorlijk naar hun zin hebben.
En waarom zou je dement worden? Niet iedereen wordt dement.
Er worden minder mensen niet als wel dement.

Dementie is op zich geen reden voor euthanasie (volgens de wet dan). Zelfmoord mag altijd. Niet doen hoor. Blijf maar lekker vragen stellen en antwoorden op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meerdere gevallen van euthanasie om deze reden door de betreffende toetsingscommissie gegaan de afgelopen jaren, Gemeld dus door artsen. En die zijn "goedgekeurd". Kan dus wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Dette. Mijn moeder "mocht" niet. Haar werd gezegd dat dementie geen "geldige" reden was. Beetje belachelijk natuurlijk, maar geen arts wilde meewerken. Dus dacht ik dat het niet kan/mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Esme: Soms worden helaas oneigenlijke argumenten gebruikt omdat veel artsen het nog altijd een moeilijke materie vinden. Triest voor jouw moeder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Dette. En toch ben ik blij dat ze een paar jaar later "gewoon" is gestorven. We hebben samen nog tal van fijne momenten meegemaakt. Meer dan eens zei ze tegen me "ik ben zó gelukkig". 't Waren maar momenten, maar toch.
Je veronderstelt 2 dingen,die niet correct hoeven te zijn! 1e: Waarom zou je naar een bejaardenhuis gaan,als je jezelf nog goed kunt redden? Er zijn talloze bejaarden die nog geheel zelfstandig of met een beetje hulp hun eigen huishouden redderen!
2e; Wie zegt dat je als je bejaard bent ook dement moet zijn? Weer zijn er talloze voorbeelden van mensen die bejaard en nog volledig bij de pinken zijn!
Dat je beter kunt sterven dan dement zijn is ook mijn gedachtengang,maar de demente persoon heeft er zel het minste last van. Het zijn de familieleden die man,vrouw,vader of moeder niet meer in deze persoon herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je idd een punt,ik keek er wellicht iets te simpel tegenaan.
Onderzoek de stadia van dementie, en hun gevolgen. Probeer zo precies mogelijk vast te leggen wat voor jou ondragelijk lijden is (aan de hand van wat je kan verwachten n.a.v. je onderzoek en je zelfkennis), en wanneer je dus wilt dat er een eind aan gemaakt wordt.

Naast de wilsverklaring zal er als je dement bent ook duidelijk moeten zijn dat je het niet fijn vindt, als de verklaring er ligt werken de seinen en de verklaring samen. En sta je dus sterker.
Als seinen kun je zien.. het niet willen eten of drinken, droevig zijn.
Als je vrolijk liedjes meezingt, ziet men dat niet als lijden ook al heb je eerder in een verklaring gezegd niet zo te willen leven.

Helaas zijn er nog geen pas klare antwoorden, het enige wat je kunt doen is je zo goed mogelijk voorbereiden en zo duidelijk mogelijk zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
Wanneer mag je zelf beslissen dood te gaan?... als je het kunt. Als je helemaal (dus zonder ook maar de kleinste weerstand of twijfel) beslist niet langer te (willen) leven in dit lichaam.
Dan mag je.

Maar dat is slechts mijn mening en heeft voor de wet helaas weinig waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die het leven voor zich zelf niet meer ziet zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dan erg van belang dat je nu alles op papier hebt of gaat zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag je gewoon zo beslissen en je mag het uitvoeren, alleen een ander mag je er alleen bij helpen als je lijden uitzichtsloos is en je het niet meer zelf kan... In alle andere gevallen moet je het zelf doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed zou zijn dan kan iedereen zelf bepalen wanneer je dood wil.
Maarrr.. aangezien de doktoren onder druk staan om dit uit te voeren door allerlei regels, hoef je er niet op rekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vanmorgen nog een artikel in de krant gelezen dat pleitte voor het recht van psychiatrische patienten om zelf te mogen kiezen voor hun dood. Een van hun sterkste argumenten: 'Kankerpatiënten mogen wel euthanasie plegen. Daar is wel medelijden en begrip voor. Maar ongeneeslijke psychiatrische patiënten? Die moeten we koste wat het kost in leven houden.'

Voor mij is het belangrijk dat degene die dood wil daar echt over gepraat en nagedacht heeft. Ik vind dat iedereen die serieus genomen kan en wil worden het volste recht heeft om een einde te maken aan zijn of haar leven. Iemand tegen zijn/haar zin in levend houden is mensonvriendelijk.

We willen niet dat iedereen die een bevlieging heeft maar dood kan gaan. Om zoiets te voorkomen zouden we bijvoorbeeld iedereen die het overweegt een verplicht symbolisch bedrag te laten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die PrutsEinstein;

Om zeker te weten dat jouw leven beëindigd wordt op een moment dat jij het niet meer waard vindt geleefd te worden is het zaak dat je nu hierover je ideëen duidelijk maakt aan mensen die ermee te maken kunnen krijgen zoals familie, vrienden, je huisarts. Zet een en ander ook vooral op papier en doe dat bij je testament.