Hoe kan je schelden afleren?

Ik wil graag net zijn alleen ik scheld best veel, wat kan ik tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Nadenken voor je iets zegt, als je je dat aanwent, zeg je veel minder dingen die je eigenlijk niet had willen zeggen, laat ook je ouders en huisgenoten je corrigeren als je scheld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door voor alle lelijke woorden die jij gebruikt positieve alternatieven te zoeken. En elke keer dat je toch een lelijk woord uit daar een euro (of 50 eurocent als het echt vaak is...) voor in een spaarpot te doen.
Amadea
11 jaar geleden
je kan ook scheldwoorden veranderen, bijvoorbeeld inplaats van k* zeg je kip ofzo en in plaats van g*ver* zeg je gossiedebommel. bij mij hielp dit heel erg goed en ik hoop dat jij er ook wat aan hebt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer voor jezelf te bedenken waarom je scheld. Zijn het stopwoorden (geworden)? Scheld je vaak uit (lichte) frustraties? In de auto schold ik eerder veel. Met ziektes en verwensingen zelfs. K*nk*r gebruikte ik veel. Een keer een zucht (sissend of grommend) helpt ook. Het is een vorm van afreageren. Daar kun je andere fatsoenlijke manieren voor vinden, en er zelf ook aan werken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Soms heb je een baaldag. Probeer gewoon rustig te blijven. Jezelf opf*cken verergerd de boel alleen en werkt averechts. Je laten corrigeren helpt ook. Spreek met mensen (familie/vrienden) in je omgeving af dat ze op je taalgebruik mogen (moeten) letten.