Waarom wegen we baby's in ponden en onszelf in kilo's?

En vanaf welke leeftijd is het gebruikelijk om het gewicht in kilo's uit te drukken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Het is ietwat archaïsch (ouderwets) om gewichten in ponden (of: ons) aan te geven. Het komt nog voor bij baby's en op de markt. Sectoren waarin wat meer traditionele beroepen als vroedvrouw en marktkoopman voorkomen.
Steeds meer mensen gaan over op de standaard eenheden gram of kilo(gram).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij heeft het te maken met het afronden.In kilo's zou je moeten zeggen 2, 4 kilo ( bv.) Als zodaning is ponden nauwkeuriger..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mwah, dan kun je beter vertellen hoeveel ons een baby weegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gebeurt ook: Eerst de ponden, en dan de onsjes er achteraan
Je vat het modale inkomen in Nederland toch ook niet in miljoenen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt af van de grootte van het 'voorwerp'. Een vrachtwagen wordt meestal in tonnen uitgedrukt, mensen in kilo's, appels in grammen en geneesmiddelen in milligrammen. Een gek genoeg lijkt 8 pond algauw zwaarder dan 4 kilo als je dat zegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volwassenen weg in kilo's omdat het dan minder lijkt, verder... een babyweegschaal gaat in stappen van 50 gram, een normale analoge personenweegschaal in stappen van 500 gram of 1 kg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het ziekenhuis en waar dan ook verwacht men niet echt een baby van 20 kilo dus overal waar een bevalling plaats vindt is een weegschaal aanwezig die nauwkeurig is in grammen en een capaciteit die beperkt is. Daar de baby kwetsbaarder is dan groteren is de nauwkeurigheid uit gezondheid overwegingen ook belangrijk. Zodra zij te zwaar worden voor de "baby" weegschaal mogen ze overstappen op de "grootte" mensen weegschaal en zal men spreken van kilo's.

Dus het weeg bereik van de weegschaal en haar schaalverdeling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tot een jaar of 2 druk je de leeftijd ook uit in maanden ipv jaren. Dat is ook zo typsich