Heeft afvallen effect op de botmassa van je lichaam?

Indien je door gezonder eten gaat afvallen, wordt dan ook je botmassa minder, of is dat niet met elkaar gerelateerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Als je botmassa minder zou worden, dan heb je botontkalking, boven een bepaalde leeftijd zou dat kunnen, maar dat krijg je echt niet door gezonder te gaan eten.
Eerder zal het tegenovergestelde gebeuren.
Door gezonder te eten, zal na verloop van tijd, je lichaam goed herstellen en zullen alle zwakke delen weer sterk worden, dus ook je botten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor je aanvulling.

Andere antwoorden (2)

Het heeft zeker invloed maar welke dat is o.a. afhankelijk van de start situatie.

Botmassa wordt beïnvloed door belasting,
bij extreem afvallen (zonder fitnessen) worden je botten minder belast en zullen ze iets lichter worden.

Aan de andere kant eten mensen met overgewicht vaak slecht, dus mogelijk zijn de botten in slechte conditie. Dan zouden ze zelfs iets zwaarder kunnen worden.

Daarnaast is het natuurlijk afhankelijk van je "gezonde" voeding. Niet alle gezonde voeding is ook goed voor je botten.
Of bijvoorbeeld zuivel nou goed of slecht is??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt denk ik de dichtheid van je botten. Afvallen heeft geen effect op je botdichtheid, welke overigens gemeten kan worden.

Bij afvallen en gezond eten, worden je botten alleen maar sterker. En dan heb ik het met name over de gewrichten, die minder belast worden en daardoor ook minder snel zullen slijten.

Je kunt je huisarts vragen een keer de botdichtheid bij je te laten meten. Bij oudere mensen neemt de botdichtheid vaak af (niet altijd in dezelfde mate).

Dus het afvallen zelf heeft geen effect, maar de mindere belasting, en misschien sterkere spieren door te fitnessen o.i.d. aan sport te doen, maken het werk een stuk lichter.