kan je creatine ook innemen bij het werk in de bouw?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kan dat, je kan je vraag beter iets duidelijker stellen.

Antwoorden (3)

Het is niet zo dat je door creatine te nemen aanzienlijk sterker wordt en/of meer conditie krijgt. Als je naast je werk in de bouw een fanatiek sporter bent, KAN creatine helpen om stoffen in je bloed een beetje meer in balans te brengen/houden.

http://www.mannen-gezondheid.com/creatine-gebruik.html
jc54
11 jaar geleden
Creatine is een lichaamseigen stof dat je korte krachtige energie levert. Deze verbranding gebeurt zonder zuurstof en geeft geen lactaat vrij. Voor sporters is dit een voordeel dat ze een bepaalde kracht kunnen leveren voor ongeveer 12-15 sec zonder te verzuren. Het gebruik van creatine supplementen vergroten met een geringe hoeveelheid je creatinefosfaten in je lichaam waardoor je een iets langere marge hebt. Als je creatine in je lichaam op is door de verbranding vult je lichaam dit zelf weer aan, hier staat een paar minuten rust voor waarna het weer klaar voor gebruik is. Aangezien je in de bouw niet een korte explosieve prestatie (zoals 100 meter sprint etc) moet leveren is het dan ook nagenoeg doelloos om dit te gaan gebruiken. Je zou beter je melkzuur systeem kunnen gaan trainen om verzuring uit te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij zware fysieke inspanningen wordt ook creatine aangeraden, en is niet enkel bedoeld voor explosieve kracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Creatine zorgt voor snelle contractie dus in zware fysieke kracht wordt het inderdaad ook aangeraden omdat je hier ook explosieve kracht gebruikt.
Creatine kan door iedereen elke dag genomen worden voor een bepaalde periode. (vaak een aantal weken) dan moet je er weer even mee stoppen omdat er gewenning ontstaat. Zelf ben ik fanatiek sporter, maar ook op rustdagen, of in vakanties gebruik ik gewoon creatine als ik in een gebruiksperiode zit.

Als je zwaar werk verricht in de bouw, kan elke ochtend wat creatine zeker geen kwaad! Bij redelijke tot zware lichamelijke inspanning wordt dit juist aanbevolen. Het is een lichaamseigen stof en kan geen kwaad.

Bovendien zorgt creatine er op een heel natuurlijke manier voor dat we gebruik kunnen maken van deze aanvullende vermogens. Dit doet het supplement door als het ware voor de smeerolie voor onze motor te zorgen, waar de koolhydraten en vetten kunnen worden gezien als de benzine.

Een paar voordelen van creatine:
Meer kracht voor sporters
Een sneller herstel na de training
Meer (behoud) spiermassa
Een gunstige invloed op hartproblemen
Een vlugger herstel na een blessure
Een gunstig effect op de cholesterol en triglyceriden in het bloed
Invloed op insuline resistentie

Ik spreek uit eigen ervaring en kennis, maar onderstaande linkjes geven je een perfect inzicht over de werking en eigenschappen van Creatine.

http://www.perfectbody.nl/wat-doet-creatine/
http://www.vitamins.nl/power.creatine.htm
http://www.mannen-gezondheid.com/creatine.html
http://www.gezondheidsnet.nl/bewegen/artikelen/285/creatine-voor-meer-kracht-en-energie