Ik moet morgen naar de dokter maar ik ben bang dat de uitslag erg is :( wie weet tips om zo rustig mogelijk te zijn voor een afspraak?

Ik heb van de week ook al een vraag gezet dat ik van een aantal dingen last heb, nu ik morgen naar de dokter moet ben ik wel erg zenuwachtig aangezien ik testen op internet heb ingevuld en ze hadden gezegt dat ik 11 van de 17 vragen heb dus dat ik veel vragen heb dat luidt op leukemie.
hier op goeie vraag hadden ze me ook geadviseerd om naar de dokter te gaan ik heb dus een afspraak gemaakt maar ze zeiden grotendeels dat misschien leukemie heb.

Wie kan mij helpen met tips zodat ik niet zo zenuwachtig naar de dokter ga?

Toegevoegd na 15 uur:
De dokter wist ook niet echt goed wat het was
dus moest ik bloedprikken (hemoglobine ofzo)
Nu afwachten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Ik weet niet wie je op het spoor van leukemie heeft gezet (ik heb in je oorspronkelijke vraag bewust die term vermeden, al had ik wel een vermoeden dat het eventueel zoiets zou kunnen zijn), maar dergelijke lijstjes op Internet vind ik gevaarlijk.

Je komt zo in de verleiding zelf min of meer een 'diagnose' te stellen - die je duidelijk bang maakt - terwijl het voor het grootste deel klachten betreft die overal bij kunnen horen en niets hoeven te betekenen, ZELFS niet als je ze alle 17 hebt. (A wordt het dan lastig om te beweren dat je helemaal gezond bent).

Ik heb het lijstje zelf ingevuld zoals ik me voelde vlak voor ik hoorde dat ik suiker had, en eerlijk is eerlijk : ik scoorde zelfs een 12 (want ik was op dat moment ook verkouden). Nu is suiker ook niet niks, maar nog lang geen leukemie. Van een dergelijke uitslag had ik dus mooi even in de rats kunnen zitten....

Niemand hier kan je zeggen of het zo erg is, maar ook niemand kan je instant geruststellen.

Het beste kun je morgen wellicht iemand meenemen die je vertrouwt, je moeder of een goede vriendin ofzo. Dat is al een stuk prettiger. En eerlijk is eerlijk ; met zulke klachten zou ik mijn dochter ook absoluut niet alleen naar de dokter laten gaan. ALS er iets is, wil ik het uit de eerste hand horen.

Schrijf desnoods vanavond of morgenochtend nog even alle punten op die je bezorgd maken, en welke vragen je eventueel hebt voor je dokter. Hij schrikt niet van een briefje, en jij kunt in elk geval in je zenuwen geen belangrijke vragen of punten vergeten.

Heel veel sterkte in elk geval. En laten we maar duimen dat het zo'n vaart nog niet loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Precies,
ik weet uit ervaring van dichtbij dat de symptomen van leukemie ook op hele andere kwalen kan duiden. Dus lees de antwoorden nog maar eens, maak dat briefje, dan hoef je je tenminste geen zenuwen te maken dat je iets vergeet, vraag iemand mee, en ga nu iets leuks doen (of lekker slapen als je kan). Als je nu gaat stressen en er blijkt niets ernstigs te zijn heb je lopen stressen om niets.
En als er echt iets is, heb je nog tijd genoeg om je zorgen te maken en weet je tenminste waaróver jij je zorgen maakt. Ik weet het hoor, makkelijker gezegd dan gedaan, maar het helpt mij altijd wel om er zo mee om te gaan. Sterkte!

Andere antwoorden (7)

Neem een vertrouwd persoon mee zoals je partner of familieleden.
Hierdoor kun je je meer op je gemak voelen.

Ook kun je Bach Rescue druppels nemen om je wat minder gespannen te voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle sites met testen blokkeren.
Ik heb nog nooit iemand gehoord dat ze volgens zo'n test een eenvoudig griepje zouden hebben, nee het is gelijk lomgontsteking of erger.(en achteraf was het dus n griepje)
Verder je ook niets aantrekken van wat gezegd wordt door mensen die je niet kent, en die diezelfde sites hebben gelezen, of een opa hebben die een broer heeft die een buurvrouw heeft, waarvan de achterneef van de zwager had gehoord over iemand die ook zoiets had.
Maar waarschijnlijk komt deze raad voor deze keer te laat.
Dus voor vanavond: neem n lekker ontspannend bad (als je dat hebt) lees n leuk boek, of foe iets anders waardoor je ontspant, en vergeet die sites
Het beste voor morgen, schrijf je vragen op papier zodat je niets vergeet
anneliez
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
sommige klachten lijken op elkaar, een dokter zal nog extra doorvragen, als hij merkt dat jij twijfelt over het antwoord. Zo'n site doet dat niet, dus kunnen er foute conclusies getrokken worden
Kristal
11 jaar geleden
+1. Je sites blokkeren:
heel goed advies !
Bedenk dat je bezoek aan de arts altijd tot gevolg zal hebben dat er een einde komt aan je onzekerheid. Als er een diagnose wordt gesteld weet je tenminste wat er is en kan er een begin gemaakt worden met de behandeling. Wat voor ziekte/aandoening er ook wordt geconstateerd, je zal medicijnen voorgeschreven krijgen, of je moet worden geopereerd, of wat dan ook.
Niet naar de arts gaan is veel enger!! Dan blijf je onzeker, dan blijf je je zorgen maken, dan verzin je de ene ziekte na de andere. Dan word je niet behandeld ook!

Dat je nerveus bent vind ik logisch, maar bedenk ook dat je vanaf morgen zekerheid krijgt en dat er een behandeling van start kan gaan.
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1
flyingcrow
11 jaar geleden
plus!
Een goede vraag om jezelf in dit soort angstsituaties te stellen is: helpt het als ik bang/zenuwachtig ben?

Het antwoord ken je al: je schiet er niks mee op, je angst dient nergens toe dus hoef je hem ook niet te voeden.
Negeren.

Uit Frank Herbert's Duin:

Litanie van de angst
Ik moet niet bang zijn,
Angst is de moordenaar van het verstand,
Angst is een halfdood, die volledige vernietiging meebrengt.
Ik zal mijn angst onder ogen zien,
Ik zal mijn angst over en door mij heen laten vloeien.
En als hij voorbij is zal ik mijn innerlijk oog op zijn pad richten.
Waar de angst is gegaan is niets achtergebleven.
Alleen ik zelf blijf.

We zullen voor je duimen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plusje voor de Bene Gesserit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit eigen ervaring: het helpt wel.
(en ik geloof niet in magie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk helpt het. Het is een mantra en het geeft je rust en houvast.
Je hebt tabletjes die zorgen voor rust. Die heeft een goede kennis ook gekregen net voordat zij een operatie kreeg..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg ten eerste voor een goede nachtrust.
Neem iemand mee tijdens het gesprek, twee mensen horen (en onthouden achteraf) meer dan één, en deze kan ook vragen stellen die jij misschien vergeten bent te stellen.
Neem 's ochtends een douche of bad met bijvoorbeeld lavendel douchegel/badschuim. Dit kalmeert enorm.
Mocht dit allemaal niet lukken, neem bach rescue druppels (ze hebben ze tegenwoordig ook in kauwgom, voor in de wachtkamer)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi. Je kunt je beter afvragen wat er gebeurd als je niet gaat. Als er alleen hb geprikt gaat worden dan denk ik niet dat je huisarts ook maar iets vermoed in de richting van leukemie en dat je zelf met je fantasie op de loop bent gegaan. Deze diagnose stelt een specialist. Van het invullen van testen op internet worden mensen die weinig kennis hebben van de werking van het lichaam altijd nerveus. Beter kun je een leuk online spelletje doen en niet jezelf gek (laten) maken.

Statistisch (kansberekening) is de kans dat je als Nederlander per jaar sterfkans hebt door leukemie 0ngeveer 0,000058%. Dat is in je hele leven ongeveer 0,047%.

De kans op een blijvende blessure schade door sport 25 tot 33 %. (700 keer meer kans!) Dus... ga nooit meer sporten!!

Gerustgesteld?