Zijn de klemmen die ze op je bovenarm zetten bij het bloedprikken wel hygienisch?

Bij het bloedprikken gebruiken ze deze klemmen. Ze worden bij ieder gebruik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Bedoel je die band? Die staat toch alleen op je huid, komt er niet in
ItisILeClerc
11 jaar geleden
ik kan 'deze' klemmen niet zien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klemmen?heb nog nooit klemmen bij bloedprikken gehad, wel een band die ze strak trekken

Antwoorden (3)

Ze zijn niet steriel, maar komen ook niet in contact met bloed.
Net zoals bv de stethoscoop/bloeddrukmeter van de (huis)arts, deze wordt ook niet na elk gebruik schoongemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hygienisch ?
Dat is van belang op het moment dat je iets in de mond of een andere lichaamsopening moet steken, danwel wanneer het object in kwestie in contact komt met lichaasvloeistoffen.

Van beiden is geen sprake ; de klem komt gewoon om je bovenarm, en dus nergens mee in contact (tenzij je een enorme open wond op je arm hebt, dan zullen ze voor de andere arm kiezen - als je uberhaupt mag geven .

Er is dus geen enkele reden waarom deze na elk gebruik gesteriliseerd danwel svchoongemaakt zouden moeten worden. Net ls de bloeddrukmeter of de stoel waar je op ligt.

De naalden waarmee je wordt aangeprikt en het naaldje voor de vinger om je HB-gehalte mee te bepalen zijn uiterard WEL steriel en voor eenmalig gebruik.

De bacterieen die je eventueel oploopt zijn dezelfde als die wanneer je iemand een hand geeft, een winkelwagentje of kleingeld beetpakt dat een ander in de hand gehad heeft, op een stoel of toilet in een openbare ruimte gaat zitten of een bibliotheekboek leent. Volslagen onschuldig, en in de praktijk zelfs uitstekend voor je weerstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen en handelingswijzen die ervoor zorgen dat mensen en dieren gezond blijven door ziekteverwekkers uit de buurt te houden.
Nu zitten op de bovenarm minder ziekteverwekkers dan op de hand of een WC-bril.
Het gebruik van de klemmen (stuwbanden genoemd) is dus relatief onschuldig.
Alleen bij zeer besmettelijke ziekten worden speciale maatregelen genomen in het ziekenhuis. De patiënt krijgt in dat geval meestal een "eigen" stuwband die na vertrek van de patiënt behoort te worden gesteriliseerd.