Hoe komt het dat mijn tinnitus niet stabiel is?

Ik heb tinnitus opgelopen bij een feest, en eerst had ik er niet zo veel last van. Ik hoorde een licht gesuis en soms een heel licht piepje. Maar de laatste tijd lijkt het soms erger te worden en ben ik heel gevoelig voor geluid geworden. Als ik bijvoorbeeld een dag heb dat ik bijna geen geluid om me heen heb is het heel er afgenomen, maar als ik een drukke dag heb gehad, gepraat om me heen, muziek is het weer erger. Ik heb ook dat bepaalde geluiden vervormen in mijn oor. En ik vraag me af of dat normaal is en hoe dat komt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Zie de trilharen in je orgaan van corti (in je slakkenhuis dus) als een korenveld. Iedere keer als er regent dan vallen er een paar korenaren om. Deze hebben het herstellend vermogen om zich weer op te kunnen richten maar na een hevige donderbui blijven deze aren horizontaal op de grond liggen. Dit is exact hetgeen er met je trilharen in je orgaan van corti gebeurd. Voeg daar tijd (veroudering) aan toe en de beschadigde trilharen zullen ook gaan liggen. Deze liggende trilharen geven aan je hersenen door dat er geluid (piep of ruis) is welke er eigenlijk niet is en je tinnitus neemt toe.
Wat ik je kan adviseren is om niet te veel te focussen op dat geluid door het te maskeren b.v. door voor het slapen gaan een zachte achtergrondmuziek of radio te luisteren met je MP3 of wat je ook hebt.
Zo leef ik al ruim 25 jaar met tinnitus en doe mijn best om te accepteren dat je het er is.
Succes TegenXinnig