Hebben Negroïde mensen vaker een spleetje tussen de tanden?

Het valt mij vaak dat mensen van negroïde afkomst vaak een spleetje tussen de voorkant hebben, of komt dit omdat er in verhouding minder donkere dan blanke mensen zijn en daarom mss dat het opvalt, of is het omdat het mss genetisch bepaald is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (2)

Volgens mij is het in de reactie gegeven antwoord niet helemaal volledig. Daar wordt verklaard hoe het komt dan mensen (van welke kleur dan ook) een spleetje tussen de tanden hebben. De vraag is nu of negroïde mensen die vaker hebben.

Ik kan dit niet onderbouwen met cijfers, maar wel met wat ik zelf zie. Kinderen van autochtone ouders hebben veel vaker een beugel. Als er al sprake is van een spleetje tussen de tanden bij deze kinderen, dan wordt dit vaak rond de puberleeftijd met een beugel gecorrigeerd.

Allochtone mensen die in hun jeugd niet in Nederland woonden hebben vaak in hun jeugd die correctie niet gehad en ook het tandartsbezoek onder allochtonen is lager (zie bron) dan onder autochtonen. Ook is de kans dat zij niet kiezen voor een dure beugel groter omdat zij doorgaans minder verdienen.

Nogmaals, ik kan het dus niet bewijzen, maar er zijn wel een aantal aannemelijke redenen die ervoor kunnen zorgen dat het inderdaad minder voorkomt bij blanke Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zwager komt uit Rwanda en daar krijgt de vader van de bruid meer koeien voor een dochter met een spleetje tussen haar tanden. Mijn beide nichtjes hebben inderdaad zo'n spleetje.

Als dit al zo is komt dat dus door selectie: de vrouwen die dat hebben zijn populairder en geven via hun genen dat spleetje door.