Klopt deze berekening om af te vallen?

Dit las ik op internet:

Rustverbranding per dag = 2000 Kcal
Sport per dag = 500 kcal(ik wil dit per dag extra verbranden)

Dus verbruik = 2500 Kcal per dag.
Als ik 800 kcal per dag eet.
Dus je verliest per dag: 1800 Kcal
1800 Kcal x 30 dagen = 54.000 Kcal per maand dat je verliest.
1 kg vet = 9000 Kcal, dus: 54 000 Kcal / 9000 Kcal = 6 kg op een maand. Dit is een gemiddelde berekening.

Weet iemand of dit klopt, en ik dan echt 6 kilo kwijt zal zijn?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik eet op dit moment ook rond de 800 tot 1000 kcal, en dat wil ik graag blijven doen. Dus liever geen opmerkingen daarover.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Rustverbranding - basaalmetabolisme - hangt af van je gewicht, en is ongeveer 1 calorie per kilo lichaamsgewicht per dag, dus 24 kc per kilo die je weegt. Bij iemand van 60 kilo is dat dus ongeveer maar 1440 kc per dag. Als je lange tijd gelijnd hebt of ondervoed bent, kan dat nog vele kc lager liggen, tot wel de helft (!!) , het zogenaamde jojo-effect : van voedseltekort gaat je lichaamskacheltje zuiniger branden, en die schade is niet snel weer hersteld. Kan jaren en jaren duren. Dat deel van je sommetje klopt dus niet. Hoeveel calorieen je verbruikt met sport is ook afhankelijk van je lichaamsgewicht ; een uurtje fietsen kost iemand van 50 kilo de helft aan calorieen als iemand van 100 kilo ; die moet ook zijn eigen gewicht vooruit trappen. Een kilo vet verbranden kost inderdaad om en nabij de 9000 calorieen. Verstandig afvallen betekent dat je maximaal 10 % onder je dagelijkse basisbehoefte gaat zitten. Dus in het voorbeeld van iemand van 60 kilo : 1440 - 144 = 1296 kc. Dan val je - zeker als je er bij sport - een kilo per week tot een kilo per maand af, wat het ENIG gezonde tempo is, tenzij je meer dan 150 kilo OVERgewicht hebt, dan mag het - onder strikte medische begeleiding - sneller. 800 calorieen is veel te weinig, en je wilt daar niks over horen, maar ik vind het toch mijn verantwoordelijkheid om er iets over te zeggen. Tenslotte weet je zelf ook wel dat je hetzij een probleem HEBT, hetzij er heel hard voor aan het werken bent. Als je daar op uit bent, moet je daar VOORAL mee doorgaan. Ik weet niet wat je nu weegt, maar streef er naar nooit minder dan 1500 kc per dag te eten - van minder kun je geen volwaardige voeding samenstellen, en al heb he de brandstof niet nodig, je hebt wel de vitaminen (ook in de vetten) hard, hard nodig om gezond te blijven. Geestelijk EN lichamelijk. Jouw berekening KAN resulteren in een gewichtverlies van rond de 6 kilo per maand, maar meer waarschijnlijk een eetprobleem en een kneiter van een depressie. Schade aan botten, gewrichten en spieren nog even daargelaten. Het is gewoon roofbouw. Punt.

In theorie klopt de berekening. In de praktijk: - lijkt het me vrijwel onmogelijk om vol te houden. Je krijgt echt weinig voeding binnen, permanent honger! - je lichaam gaat niet altijd direct over op vet verbranden, maar ook op het 'opeten' van spiermassa (dus daar gaat de berekening wat scheef). - 500 Kcal sporten per dan is veel. Het is 100 Kcal verbranden staat voor 10 minuten echt intensief fietsen/rennen. En dat is lastig met zo weinig voeding.

Nee, dit klopt niet. In theorie misschien wel, maar gaat in de praktijk niet lukken. Waar haal je rustverbranding 2000 kcal vandaan? Dat is best hoog. 500 kcal verbranden met sporten, dat kan mogelijk, ben ik niet zo van op de hoogte. 800 kcal op een dag eten, dit is VEEL te weinig! Je komt dan veel te veel energie tekort op een dag. Toegevoegd na 3 minuten: Je raakt geen 6 kilo kwijt, kans is groot dat je mogelijk gaat flauwvallen tijdens je intensieve sporten, en je hebt veel te weinig energie. Je lichaam gaat vet vasthouden en spieren afbreken omdat je te weinig eet. Wat je beter kan doen is het volgende: Op deze website kun je je BMR en AMR berekenen (wat je nodig hebt aan kcal op een dag): http://fitness.rubriek.nl/fitness/bmr.php Vul je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht in en druk op bereken. Nu komt er een getal uit. Dit moet je minstens op een dag eten aan kcal puur om in leven te blijven (de processen van je lichaam etc) Daaronder staat een 2de ding hoe je je gewicht op peil houd. Selecteer in het menu wat je activiteit niveau is en druk op bereken. Hier zie je wat je moet eten om je huidige gewicht te behouden bij je activiteitsniveau. Voorbeeld: mijn BMR is 1490 (dit moet ik dus minstens eten op een dag als ik zo goed als niks doe). Mijn AMR is 2086, als ik dit eet aan kcal blijft mijn gewicht gelijk. In mijn voorbeeld, als ik wil afvallen, zou ik dus ergens tussen de 1500 en 2000 kcal moeten zitten, 1800 kcal is een mooi minimum. Als ik mijn huidige activiteit aanhoud, en 1800 kcal eet, zal ik langzaam aan afvallen, totdat ik het gewicht heb bereikt wat bij die hoeveelheid eten past. Toegevoegd na 1 uur: Als jij per se 800 tot 1000 kcal wil eten, dat is jouw keuze. Je weet zelf ook wel dat het niet gezond is, dus daar ga ik verder niet op in. Maar doordat je die hoeveelheid eet, klopt je hele berekening niet meer. Je lichaam is ingesteld op de ondervoeding en de lage hoeveelheid kcal dat je binnenkrijgt, je rustverbranding kan dus nooit 2000 kcal zijn. Je hele stofwisseling is trager gaan werken om je in leven te kunnen houden. Je gaat dus ook niet 6 kg kwijtraken, en al helemaal geen vet.

Je berekening op zich klopt wel, maar het is gewoon onmogelijk om vol te houden. - 500 kcal per dag aan alleen sport verbranden is heel erg veel, je zult hierdoor veel gespierder worden. En spieren zijn zwaar. - het aantal kcal dat je verbrand wordt berekent door middel van je gewicht. Hoe lager je gewicht, des te minder je verbrand. Wanneer je afvalt verlies je gewicht. Je gaat dus op den duur met dezelfde activiteiten en dezelfde tijdsduur steeds minder verbranden. - 800 tot 1000 kcal per dag eten is heel weinig. Je kunt dan nooit 2500 kcal per dag verbranden. Je lichaam kan dat niet aan. En ik neem aan dat je niet je hele leven slechts 800 tot 1000 kcal per dag wilt eten? Wanneer je meer zult gaan eten zal dit als een bom inslaan op je lichaam. Je zult dus heel snel weer gaan aankomen en je lichaam zal alles wat die pakken kan gaan opslaan als reserve (vet dus) omdat het denkt dat het moet overleven. Dit is gewoon niet gezond, je wou er verder geen opmerkingen over, dus dat ga ik ook niet doen. Maar het is gewoon gevaarlijk, en ik wil je er alleen voor behoeden dat er erge dingen gaan gebeuren of dat je lichamelijke klachten krijgt (denk aan wegblijven van menstruatie, haaruitval, etc..) Je berekening op zich klopt dus wel, maar het is gewoon onmogelijk en onverstandig om vol te houden. Ik las geloof ik eerder dat je BMI 16.8 is? Dat is veel te laag, pas alsjeblieft op...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100