Klopt deze berekening om af te vallen?

Dit las ik op internet:

Rustverbranding per dag = 2000 Kcal
Sport per dag = 500 kcal(ik wil dit per dag extra verbranden)

Dus verbruik = 2500 Kcal per dag.
Als ik 800 kcal per dag eet.
Dus je verliest per dag: 1800 Kcal
1800 Kcal x 30 dagen = 54.000 Kcal per maand dat je verliest.
1 kg vet = 9000 Kcal, dus: 54 000 Kcal / 9000 Kcal = 6 kg op een maand. Dit is een gemiddelde berekening.

Weet iemand of dit klopt, en ik dan echt 6 kilo kwijt zal zijn?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik eet op dit moment ook rond de 800 tot 1000 kcal, en dat wil ik graag blijven doen. Dus liever geen opmerkingen daarover.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K
Amadea
11 jaar geleden
Zeg, Faith, nu ik zo al jouw vragen zie vraag ik mij ernstig af of wij jou niet helemaal verkeerd aan het helpen zijn. Hoeveel weeg jij eigenlijk, wat is jouw BMI? Allemaal vragen over dat jij wil afvallen, bewegen, geen vet gebruiken, laxeermiddelen geslikt hebt, vindt dat jij dikke benen hebt. Waarom is de alarmbel nog niet geluid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ik vind het juist prettig dat er wordt gereageerd, dus bedankt. En ik weet ook dat ik verkeerd bezig ben, maar ik lijk maar niet te kunnen stoppen.
Ritsuka
11 jaar geleden
je kunt vaak niet stoppen uit jezelf, het is een geestelijke stoornis. Je kunt professionele hulp zoeken, via je huisarts een doorverwijzing vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al professionele hulp

Het beste antwoord

Rustverbranding - basaalmetabolisme - hangt af van je gewicht, en is ongeveer 1 calorie per kilo lichaamsgewicht per dag, dus 24 kc per kilo die je weegt. Bij iemand van 60 kilo is dat dus ongeveer maar 1440 kc per dag.

Als je lange tijd gelijnd hebt of ondervoed bent, kan dat nog vele kc lager liggen, tot wel de helft (!!) , het zogenaamde jojo-effect : van voedseltekort gaat je lichaamskacheltje zuiniger branden, en die schade is niet snel weer hersteld. Kan jaren en jaren duren.

Dat deel van je sommetje klopt dus niet.

Hoeveel calorieen je verbruikt met sport is ook afhankelijk van je lichaamsgewicht ; een uurtje fietsen kost iemand van 50 kilo de helft aan calorieen als iemand van 100 kilo ; die moet ook zijn eigen gewicht vooruit trappen.

Een kilo vet verbranden kost inderdaad om en nabij de 9000 calorieen.

Verstandig afvallen betekent dat je maximaal 10 % onder je dagelijkse basisbehoefte gaat zitten. Dus in het voorbeeld van iemand van 60 kilo : 1440 - 144 = 1296 kc. Dan val je - zeker als je er bij sport - een kilo per week tot een kilo per maand af, wat het ENIG gezonde tempo is, tenzij je meer dan 150 kilo OVERgewicht hebt, dan mag het - onder strikte medische begeleiding - sneller.

800 calorieen is veel te weinig, en je wilt daar niks over horen, maar ik vind het toch mijn verantwoordelijkheid om er iets over te zeggen. Tenslotte weet je zelf ook wel dat je hetzij een probleem HEBT, hetzij er heel hard voor aan het werken bent. Als je daar op uit bent, moet je daar VOORAL mee doorgaan.

Ik weet niet wat je nu weegt, maar streef er naar nooit minder dan 1500 kc per dag te eten - van minder kun je geen volwaardige voeding samenstellen, en al heb he de brandstof niet nodig, je hebt wel de vitaminen (ook in de vetten) hard, hard nodig om gezond te blijven. Geestelijk EN lichamelijk.

Jouw berekening KAN resulteren in een gewichtverlies van rond de 6 kilo per maand, maar meer waarschijnlijk een eetprobleem en een kneiter van een depressie. Schade aan botten, gewrichten en spieren nog even daargelaten. Het is gewoon roofbouw. Punt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
laatste alinea, dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad roofbouw. Ze wil de waarheid niet horen, maar die zal de tandarts haar dan mogelijk wel een keer vertellen, want als ze zo door gaat, is het veel eerder tijd voor een kunstgebit, dan ze denkt. Plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan lijkt een kunstgebit me nog zo ongeveer de minste van de problemen die ze zo willens en wetens opzoekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De laatste alinea, de eerste zin, daar vroeg ik om bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De HELE eerste zin van de laatste alinea hoop ik......waarvan vooral het tweede deel van belang is. Anorexia is een DODELIJKE ziekte ; knoop dat in je oren. En als je er niet dood aan gaat, loop je dikke kans de rest van je leven met de gevolgschade te moeten kampen. Lichamelijk EN psychisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet hoe het zit.
Ritsuka
11 jaar geleden
Tjsa, sommige mensen zijn selectief doof.

Andere antwoorden (3)

In theorie klopt de berekening.
In de praktijk:
- lijkt het me vrijwel onmogelijk om vol te houden. Je krijgt echt weinig voeding binnen, permanent honger!
- je lichaam gaat niet altijd direct over op vet verbranden, maar ook op het 'opeten' van spiermassa (dus daar gaat de berekening wat scheef).
- 500 Kcal sporten per dan is veel. Het is 100 Kcal verbranden staat voor 10 minuten echt intensief fietsen/rennen. En dat is lastig met zo weinig voeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit klopt niet. In theorie misschien wel, maar gaat in de praktijk niet lukken.

Waar haal je rustverbranding 2000 kcal vandaan? Dat is best hoog.
500 kcal verbranden met sporten, dat kan mogelijk, ben ik niet zo van op de hoogte.
800 kcal op een dag eten, dit is VEEL te weinig! Je komt dan veel te veel energie tekort op een dag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je raakt geen 6 kilo kwijt, kans is groot dat je mogelijk gaat flauwvallen tijdens je intensieve sporten, en je hebt veel te weinig energie. Je lichaam gaat vet vasthouden en spieren afbreken omdat je te weinig eet.

Wat je beter kan doen is het volgende:

Op deze website kun je je BMR en AMR berekenen (wat je nodig hebt aan kcal op een dag): http://fitness.rubriek.nl/fitness/bmr.php

Vul je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht in en druk op bereken. Nu komt er een getal uit. Dit moet je minstens op een dag eten aan kcal puur om in leven te blijven (de processen van je lichaam etc)

Daaronder staat een 2de ding hoe je je gewicht op peil houd. Selecteer in het menu wat je activiteit niveau is en druk op bereken. Hier zie je wat je moet eten om je huidige gewicht te behouden bij je activiteitsniveau.

Voorbeeld: mijn BMR is 1490 (dit moet ik dus minstens eten op een dag als ik zo goed als niks doe).
Mijn AMR is 2086, als ik dit eet aan kcal blijft mijn gewicht gelijk.
In mijn voorbeeld, als ik wil afvallen, zou ik dus ergens tussen de 1500 en 2000 kcal moeten zitten, 1800 kcal is een mooi minimum.
Als ik mijn huidige activiteit aanhoud, en 1800 kcal eet, zal ik langzaam aan afvallen, totdat ik het gewicht heb bereikt wat bij die hoeveelheid eten past.

Toegevoegd na 1 uur:
Als jij per se 800 tot 1000 kcal wil eten, dat is jouw keuze.
Je weet zelf ook wel dat het niet gezond is, dus daar ga ik verder niet op in.

Maar doordat je die hoeveelheid eet, klopt je hele berekening niet meer.
Je lichaam is ingesteld op de ondervoeding en de lage hoeveelheid kcal dat je binnenkrijgt, je rustverbranding kan dus nooit 2000 kcal zijn. Je hele stofwisseling is trager gaan werken om je in leven te kunnen houden.
Je gaat dus ook niet 6 kg kwijtraken, en al helemaal geen vet.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flauwvallen dacht ik ook aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Topantwoord.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Je berekening op zich klopt wel, maar het is gewoon onmogelijk om vol te houden.
- 500 kcal per dag aan alleen sport verbranden is heel erg veel, je zult hierdoor veel gespierder worden. En spieren zijn zwaar.
- het aantal kcal dat je verbrand wordt berekent door middel van je gewicht. Hoe lager je gewicht, des te minder je verbrand. Wanneer je afvalt verlies je gewicht. Je gaat dus op den duur met dezelfde activiteiten en dezelfde tijdsduur steeds minder verbranden.
- 800 tot 1000 kcal per dag eten is heel weinig. Je kunt dan nooit 2500 kcal per dag verbranden. Je lichaam kan dat niet aan.

En ik neem aan dat je niet je hele leven slechts 800 tot 1000 kcal per dag wilt eten? Wanneer je meer zult gaan eten zal dit als een bom inslaan op je lichaam. Je zult dus heel snel weer gaan aankomen en je lichaam zal alles wat die pakken kan gaan opslaan als reserve (vet dus) omdat het denkt dat het moet overleven.

Dit is gewoon niet gezond, je wou er verder geen opmerkingen over, dus dat ga ik ook niet doen.

Maar het is gewoon gevaarlijk, en ik wil je er alleen voor behoeden dat er erge dingen gaan gebeuren of dat je lichamelijke klachten krijgt (denk aan wegblijven van menstruatie, haaruitval, etc..)

Je berekening op zich klopt dus wel, maar het is gewoon onmogelijk en onverstandig om vol te houden.

Ik las geloof ik eerder dat je BMI 16.8 is? Dat is veel te laag, pas alsjeblieft op...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij lijkt 500 kcal juist niet veel, daar ben je zo. Als je 2 uur wandeld dan zit je er al aan. Maar als je wandelt krijg je toch geen spieren? Want ik wil echt geen zichtbare spieren, dat vind ik erg lelijk.
Ik heb ook besloten dat ik geen 800 kcal meer ga eten maar minder, want soms heb ik echt de energie niet om 500 kcal te verbanden. En soms ook wel, maar dat is dan voor de zekerheid.
Bedankt voor je reactie, ik hoop dat het gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik dacht al dat ik veel meer vet had toen ik uit mijn afgelopen opname kwam. Maar dat kwam dus doordat mijn lichaam al het eten wat ik binnen kreeg opsloeg. Echt super stom dat ik dat niet wist. Maar dan kan ik nu helemaal nooit meer normaal eten want dan krijg ik nog meer vet en dat wil ik echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je. En ik heb wel mooi een praatje lopen houden dat het allemaal ongezond en onverstandig is, etc... Maar ik zit zelf ook met het probleem. Ik had een te lage BMI (nu niet meer) en sloeg daardoor ook alle extra's op als reserve. Nu heb ik een gezonde BMI en heb ik wel meer energie, maar nog steeds verafschuw ik mijn lichaam, helaas.
Dus ik begrijp je volledig! Van wandelen word je inderdaad niet erg gespierd, al krijg je wel wat gespierdere benen, maar dat zal nooit heel erg worden hoor! :-)
Van hardlopen en andere echt intensieve sporten word je wel echt gespierder. Wandelen is dus inderdaad een goede oplossing. Ik hoop oprecht voor je dat het je gaat lukken en dat je gelukkig wordt/bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop niet dat het gaat lukken want aan anorexia
kan je dood gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@momopoyolo
Nee, zo bedoelde ik het ook niet! Ik hoop dat het gaat lukken om blij te zijn met haar lichaam. En geloof me, het nóg frustrerender als het je NIET lukt. Er gaat ook een heel hoog percentage dood omdat het ze niet lukt om hun doelen te bereiken, ze worden daar zo depressief van dat ze zelfmoord plegen.
Het enige wat ik wil zeggen is, ik hoop dat ze gelukkig wordt met haar lichaam en dat ze een mooi leven kan lijden.
Niet dat dood gaat aan anorexia..