Omdat elektrisch roken toch niet helemaal 1 op 1 te vergelijken is met echt roken. Dat ten eerste. Het is een beetje thee drinken voor koffieleuten ; af en toe effe een bakkie gaat best, maar je moet er geen gewoonte van maken. Al maken al die verschillende smaakjes het wel weer leuk.
Daarnaast heeft de media er zo ongeveer ALLES aan gedaan om e-roken in een negatief daglicht te stellen, en is er nog steeds geen duidelijkheid over de juridische status van de e-sigaret ; mag het wel of niet verhandeld worden, mag je hem overal gebruiken, moet er accijns op de nicotinehoudende vullingen, en hoe zit het dan met de nicotinevrije vullingen, is het een stopmiddel of een vervanging, Minister Klink is er nog steeds niet uit, al schijnt hij onlangs weet stappen genomen te hebben om hier verder mee te komen.
De e-rook-cuommunity in Nederland is derhalve niet groot, maar wel vrij trouw. Sommige mensen roken inmiddels al meer dan twee jaar nog uitsluitend elektrisch (nadat ze geleerd hebben hoe het moet en eindelijk een goede sigaret hadden gevonden in plaats van de dure en behoorlijk slechte Supersmoker. (De tweede generatoe supersmoker overigens was een acceptabele DS901, die onder veel namen verkocht is, maar met een veel te duur filtersysteem en te weinig, te dure batterijen).
De ontwikkelingen in E-rookland staan overigens ook nog lang niet stil, en druppeltje voor druppeltje komen er nog steeds nieuwe e-rokers bij. Zelf ben ik op dit moment in bezig van een Kameleon met grote batterijen en een drukknopsysteem, die uitstekend dienst doet als vervanger van sigaretten in de horeca, maar ook niet meer dan dat. Als ik kan kiezen tussen buiten roken of binnen e-roken, kies ik in de regel voor het eerste.
Op dit moment is de esigaret nog niet verboden dus, maar wel dermate succesvol dat de overheid hem vermoedelijk niet zal promoten, al ondervang je met eroken wel alle nadelen van roken met uitzondering van de nicotine-opname. Blijkbaar is onze gezondheid beslist niet het belangrijkste, want wat meer stimulans in deze industrie, vooral op innovatief gebied, zou wonderen doen.
- Bronnen:
-
www.freesmokers.nl