Wat te doen met achterbakse collega, die via leidinggevende mij confronteerde met onwaarheden?

Ik ben zzp er in de zorg en via een bemiddelingsbureau werk ik voor verschillende instellingen. Kom dus op diverse plekken met elke keer andere collega's. Eergisteren moest ik werken met een collega, die ik dus niet ken. Nu heeft zij een rapportage gestuurd naar haar leidinggevende, dat ik weigerde medicijnen te delen. Dat ik niet de bellen afliep, 2 personen vonden dat ik maar alcohol rook. Etc. Allemaal onwaarheden. Die leidinggevende, die mij nog nooit gezien heeft, zei door de telefoon dat ik slecht verstaanbaar was. Met andere woorden met een dubbele tong praatte. Ik ben nog nooit zo beledigd. Voel me er rot onder, omdat ik mezelf niet kan verdedigen.ik had die collega nog nooit gezien en achter mijn rug om onwaarheden doorbrieven en tijdens het werk niks zeggen. Had ze dat maar wel gedaan dan had ik met haar kunnen communiceren. Nu kan ik er niks mee. Het vreet aan mij hoe ik het verder moet oplossen, want laat het er niet bij zitten. Weten jullie hoe, wie waar wat? Ook omdat ze mijn contactpersoon van het bemiddelingsbureau heeft gesproken, en dit vermeldde. Straks krijg ik geen werk meer door die collega. Een verdrietige zzp er.

Weet jij het antwoord?

/2500

Roddel en achterklap kan in sommige gevallen juridisch worden uitgelegd als smaad en laster. Van smaad is sprake, als iemand opzettelijk de eer van een ander aantast door hem van een feit te beschuldigen met als enig doel dit feit bekend te maken. Van laster is sprake wanneer iemand een ander beschuldigt van een feit dat in strijd is met de waarheid. Wanneer er sprake is van smaad en laster kan je aangifte doen bij de politie. Smaad en laster is echter vaak moeilijk te bewijzen, omdat je moet kunnen aantonen dat iemand de verhalen daadwerkelijk heeft verteld en wel met de intentie om je reputatie te beschadigen. Ga eerst een goed gesprek aan met het bemiddelingsbureau en de betreffende collega en haar leidinggevende, lost dat niets op, doe dan aangifte bij de politie en als dit als gevolg heeft dat je zonder werk komt te zitten, of minder werk krijgt aangeboden, neem dan een advocaat in de arm.

Ga eerst een gesprek aan met het bemiddelingsbureau (face to face en niet over de telefoon) en maak jouw kant van het verhaal duidelijk. Als die van de andere instellingen en van andere collega's geen klachten over jouw ontvangt, en na een eventueel belrondje geen verder onderbouwing van die klachten op de betreffende klus kan vinden, zal het voor hun ook duidelijk zijn hoe de vork in de steel zit. Maak dan samen een plan om dit op te lossen. Het is namelijk niet alleen jouw probleem, maar ook een probleem voor het bemiddelingsbureau. Als die namelijk de naam krijgen dat ze "slecht" personeel leveren of dat zzp-ers zich niet meer door hen laten bemiddelen omdat ze niet opkomen voor die mensen dan hebben zij een groot probleem.

Het handigst is misschien om de klachten op papier te krijgen. Als het echt zo serieus is als je zegt zullen ze dat vast doen. Hiermee kun jij dan verder. Ook handig is om gesprekken die jullie hierover hebben -al dan niet telefonisch- op te nemen. Zo zorg je ervoor dat men niet later hun argumenten kunnen veranderen of zelfs dom weg ontkennen. Dus: zorg dat je het vastgelegd hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100