Als je in de overgang bent transpireer je dus veel en vaak.. Maar waarom is dat voornamelijk 's nachts?

Overdag valt het wel mee maar 's nachts klots ik mijn bed zowat uit!
;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De opvliegers worden waarschijnlijk veroorzaakt door het schommelende peil van het oestrogeen-hormoon. Dit hormoon wordt aangestuurd door de hypofyse. Dit is het centrale aanstuurpunt in onze hersenen voor alle hormonen, maar ook van de hartslag, de verwijding van hart-en bloedvaten en de ademhaling. De hypofyes krijgt door dat schommelende peil vaak verkeerde signalen bijv. het signaal dat de lichaamstemperatuur te hoog is. Het zet meteen het afkoelmechanisme in werking en dat merk je doordat je huid klam en koud wordt. Hierdoor begint het hart harder te kloppen en stijgt het bloed sneller naar je hoofd wat er voor zorgt dat het zweet je uitbreekt. Misschien krijgt de hypofyse `s nachts als je warm in bed ligt vaker, of eerder, door dat de lichaamstemperatuur te hoog wordt. Opvliegers zijn heel lastig, maar ze zijn onschuldig en vooral `s nachts gaat dit gepaard met heftig transpireren (nachtzweten) en dit leidt vaak weer tot slapeloosheid. Tips; draag natuurlijke stoffen zoals katoen, zijde, linnen of wol.
Draag laagjes kleding, dan heb je snel afgepeld bij een opvlieger en weer aangetrokken,
Blijf altijd rustig ademhalen,
Leg een koud washandje altijd in de nek en niet op het voorhoofd. Dat is de beste plek om een opvlieger te blussen,
Een handventilatortje kan overal mee naar toe genomen worden en kan à la minute een beetje verkoeling geven.
Sterkte ermee, ooit gaat ook dit over.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je deken misschien te dik/warm is? Omdat je een synthetisch dekbedovertrek hebt? Omdat je nachtmerries hebt? Overdag transpireer je net zoveel of meer, maar dan heeft het de kans te verdampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menopauze is de grootste oorzaak of factor van opvliegers, die op haar beurt veroorzaakt nacht zweten bij vrouwen. De reden hiervoor is dat tijdens de menopauze vrouwen hebben meestal extreem lage niveau van oestrogeen in hun lichaam en dat is misschien wel een van de redenen voor het nachtelijk transpireren. Het heet hyperhidrosis in medische termen. Het gebrek aan oestrogeen kan de zweetklieren te krijgen over gestimuleerd en reageert het lichaam door overmatig transpireren tijdens het slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je tot rust komt worden de opvliegers heftiger. Zodra ik in mijn bed stap begint het al.