hoe ontwikkel ik een positief denkpatroon

Ik doel hier op: van zaken altijd de positieve dingen zien.
Je laten leiden door het positieve patroon, etc.

Juist zodat ik me niet laat leiden door het negatieve patroon en gedachtes

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Net zoals met bijna alles, kun je leren positief denken, door te oefenen.
Het is een vaardigheid, die je jezelf aan kunt leren.
Hier staan al vast 10 tips:
http://www.infofyt.com/10-manieren-om-positiever-te-worden/

En een artikel met 6 adviezen:
In dit artikel leer je zes simpele stappen om je te helpen positief te denken.
http://blogger.xs4all.nl/wruud/articles/121821.aspx

Zo zijn er nog meer sites, waar je vanalles kunt lezen over hoe het zou moeten.
Maar het belangrijkste is toch:
Je bewust zijn.
Waarom denk je zoals je denkt?

En dan de tips proberen in praktijk te brengen.

http://www.heinpragt.com/menswerk/positiefdenken.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt leren je gedachten te veranderen, door ze bewust te worden; daarna buig je ze om naar helpende gedachten.
Bijvoorbeeld: je denkt geregeld "jaaaaa hoor, wat ben ik toch een enorme stommeling" of woorden van gelijke strekking.
Daarmee haal je jezelf flink omlaag, want door deze gedachte ga jij je niet zo fijn voelen, hetgeen je gedrag beÏnvloedt. (uit de 5 G's, zie hieronder).
Als je die gedachte kunt ombuigen naar een helpende, bijvoorbeeld "fouten maken is menselijk, ik ben een mens, dus het is okee. Kan ik alleen maar van leren" ga je je prettiger voelen, en ook dat heeft invloed op je gedrag.

Dt betekent wel, dat je enorm veel moet oefenen.
Begin bij 1 gedachte van jezelf, waarvan je weet dat je die vaak hebt en doe bovenstaande iedere keer, als je hem denkt.
Deze manier van omgaan met je gedachten leer je o.a. bij cognitieve therapie.

Wat mij ook enorm heeft geholpen is een cursus mindfulness.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Info over de 5 G's oftewel het G-schema:
http://www.josdouma.nl/pneumapastoraat/gschema.pdf

Het is m.i. niet mogelijk, om 100% positieve gedachtes te hebben, alleen al vanwege het feit dat het merendeel van je gedachten onbewust is.
Lijkt me ook behoorlijk onnatuurlijk om als een "positivo" door het leven te gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen zitten vaak vast aan hun denkpatronen die ze door hun leven heen gevormt hebben.
Verandering aanbrengen hierin kan bv met zgn g-schema's dit wordt bij verschillende therapie vormen gebruikt.

Wat je doet is heel kritisch naar je gedachten kijken en ook naar wat je gedrag is en je gevoel, voeg daarbij nog gebeurtenis en je snapt waar de term G-schema vandaan komt.

Het is niet makkelijk om zomaar zelf zo'n schema te maken, maar het proberen waard.
In de link een voorbeeld, maar googlen op G-schema geeft nog meer info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door alles wat je doet positie eruit u halen. Denk maar dat erge dingen op de wereld zijn en de mensheid! Je zult zien dat je negatieve gedachten positief worden. Succes!