Is het mogelijk (afgezien van het feit dat het ontzettend slecht is!) om in één dag een aantal kilo lichter te wegen door sport?

Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat ik het van plan ben, maar ik ben gaandeweg tijdens mijn dieet me gaan afvragen of het theoretisch mogelijk is zoveel te sporten dat je lichaam al je lichaamsvet wegbrandt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, dit is naar mijn weten onmogelijk om voor elkaar te krijgen.

Als je nu op 1 dag heel veel zou sporten, veel vochtafdrijvende middelen gebruikt, veel gaat zweten in de sauna en ook nog eens zorgt dat je darmen en blaas helemaal leeg zijn, zul je misschien wel een stuk lichter zijn op de weegschaal, maar dit effect is tijdelijk, en zoals misschien wel duidelijk is niet echt gezond.

Gezond gewichtverlies is ongeveer 0,5 kilo tot 1 kilo per week, alles wat daarboven zit is over het algemeen niet gezond (of je moet echt heel veel overgewicht hebben, en je bent met een speciaal dieet bezig onder medische begeleiding).

Toegevoegd na 54 seconden:
Als je heel veel gaat sporten op een dag, is de kans groot dat je lichaam je spieren gaat afbreken.
Ritsuka
11 jaar geleden
Een aantal kilo is waarschijnlijk wat overdreven, maar je kunt inderdaad toch aardig wat verliezen op een dag, aan vocht dus.

Neem bijvoorbeeld vechtsporters. Zij móeten op een bepaald gewicht zitten voor een wedstrijd. Hier doen ze dan ook alles aan, zoals kilometers rennen (zweten), naar de sauna gaan enzv. steeds tussendoor wegen ze even, of ze al op het juiste gewicht zitten. Dit gebeurt zelfs nog een dag voor een wedstrijd, dus ja het is mogelijk. Gezond is het niet nee, en het gaat hier om vocht, niet om vet.

Vetverbranding gaat helaas niet zo snel. Vet verbranden doe je eigenlijk als je meer calorieen verbruikt (dus bijvoorbeeld met hard sporten) dan dat je tot je neemt. Echter hierin schuilt het gevaar dat je lichaam inderdaad je spieren gaat opvreten. Om toch spiermassa te behouden, en enkel vet te verbranden zal je een perfecte balans tussen je dieet en je sporten moeten vinden. Die is voor iedereen verschillend. Belangrijk is altijd voldoende eiwitten. Hieruit zijn je spieren opgebouwd. Verstandig is om na een flink potje sporten een eiwitshake te nemen, voor goed herstel en spieropbouw.

Het is wel mogelijk veel vet te verbranden, kijk maar naar sporters over het algemeen. Ze zijn "droog" zoals dat heet. Ze sporten zoveel, dat enkel de spiermassa overblijft. Ze hebben dan ook altijd een laag tot zeer laag vetpercentage.

Hier vind je uitgebreide informatie.

http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-afvallen/artikelen/8202/5-vragen-over-vetverbranding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Toelichting op het laatste stukje: ze sporten niet per se veel, maar vooral slim. Training gericht op maximale vetverbranding en spieropbouw, en vaak een zeer strak eetschema erbij.
+ voor je duidelijke antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! Ik ben zelf sporter ;-)