Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal als er elke week meerdere moedervlekken bijkomen?

De moedervlekken zijn niet groot (ongeveer 1,5 mm bij 1,5 mm) en bruin/donder bruin van kleur. Het valt mij op dat ik er elke week een stuk of vijf erbij heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritsuka
13 jaar geleden
Elke week lijkt mij wat snel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snel afspraak maken met huisarts: snelle verandering in aantal of kleur: alarm en dus laten controleren!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Nee dat is iet normaal. Het lijkt alsof je het meer over "sproeten" hebt, dit zijn pigmentvlekjes, geen moedervlekken. Echter zou ik wel even advies inwinnen bij een arts want als het wel moedervlekken betreft kan dit gevaarlijk zijn;

"Wanneer zijn moedervlekken gevaarlijk
Hoewel de meeste moedervlekken onschuldig zijn, is het raadzaam sommige grote exemplaren wel in de gaten te houden. Een moedervlek kan namelijk ontaarden. Dit betekend dat hij een melanoom wordt. Melanomen zijn kwaadaardige tumors. Iemand met een melanoom heeft huidkanker.

Moedervlekken die verdacht zijn kunnen operatief verwijderd worden. Ook kunnen moedervlekken afgeschaafd worden voor onderzoek.

Hoe zien moedervlekken eruit die melanoom kunnen worden?
Hoe groter de moedervlek, hoe groter de kans op een melanoom. Zeker moedervlekken van 8 cm of groter zijn een risico. Verder kunnen moedervlekken met meerdere pigmentkleuren uitgroeien tot tumors.

Wat zijn tekens die duiden op een melanoom?
Groeiende moedervlekken.
Kleurveranderde moedervlekken.
Jeukende, stekende of pijnlijke moedervlekken.
Bloedende moedervlekken."

Toegevoegd na 58 seconden:
"niet" normaal moet het zijn, "n" bleef hangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij snel veranderende moedervlekken wordt altijd geadviseers de huisarts even te raadplegen !
Snel veranderend kan kleur, aantal, vorm of gevoeligheid zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing