Hoe komt het dat mijn vriend als hij een kater heeft altijd nachtmerries krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nachtmerries zijn een gevolg van alcoholmisbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zou kunnen is dat je vriend door de nachtmerries slechter slaapt en meer vocht verliest door transpireren. Hierdoor zou hij het gevoel van een kater kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een kater hebt, heb je te veel alcohol gedronken. Wanneer je te veel alcohol drinkt, slaap je slecht. Als je slecht slaapt, ga je meer dromen. Dus is er ook meer kans op een nachtmerrie.

Antwoorden (1)

Dat is een uitzonderlijk verschijnsel. Bij de meeste mensen die zó veel drinken dat ze een flinke kater hebben, geldt dat ze slapen als een blok, en totaal van de wereld zijn.

Er is maar één mogelijke verklaring. Je vriend drinkt zó veel, dat hij na een nacht lang zijn roes uitslapen, nog steeds veel alcohol in zijn lijf heeft. De nacht daarna heeft hij dan nog steeds een kater, maar zit wel met het probleem dat hij veel te lang heeft geslapen. Hij voelt zich nog steeds beroerd, wil slapen, maar zijn lichaam heeft geen behoefte aan slaap, door het lange slapen de vorige nacht.

Doordat de alcohol nog niet is afgebroken, is hij ook nog steeds overgevoelig voor prikkels (een van de kenmerken van een kater), en dat gecombineerd met slecht in slaap kunnen komen, kan dan een nachtmerrie veroorzaken. Want, mits je geen last hebt van traumatische ervaringen, is bij een normale, gezonde en regelmatige slaap, de kans op een nachtmerrie vrij klein.

Het is heel goed mogelijk, dat als je vriend iets minder drinkt, en dan een wat minder heftige kater heeft, hij ook geen last meer zal hebben van nachtmerries.