Oorontsteking , Wat is er dan ontstoken ?

Bij kinderen moet het vaak doorgestoken worden,
wat wordt er dan doorgestoken ?
Hoe loop je het op ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Oorontsteking kun je krijgen doordat vocht en slijm zich ophoopt in de verbinding tussen neus en oor (De buis van Eustachius). Door je neus te snuiten wordt het slijm de buis met kracht in geduwd, waardoor het verstopt raakt en bacteriën heerlijk kunnen gaan nestelen. Maar een oorontsteking kan ook door een virus veroorzaakt worden.
Kinderen krijgen veel vaker met ooronstekingen te maken dan volwassenen.
Bij een oorontsteking is de buis van Eustachius dat uitkomt in het middenoor ontstoken.
Je kunt dit voorkomen door niet krachtig je neus te snuiten en een neusspray te gebruiken. Zelfs het kauwen van kauwgom met Xylitol zou moeten helpen voorkomen dat je een oorontsteking krijgt.
Ik heb zelf heel veel oorontstekingen gehad, het is erg pijnlijk en kinderen kunnen er behoorlijk ziek van zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je trommelvlies is ontstoken dan en dit komt door een bacteriele infectie.

Toegevoegd na 38 minuten:
Het trommelvlies wordt dan doorgestoken zodat de druk op je oor verdwijnt en de troep uit je oor kan lopen. Ik heb t vroeger regelmatig gehad en het kan erg pijnlijk zijn. Indien je het trommelvlies niet laat doorsteken knapt het meestal vanzelf. Zodra het is doorgestoken doet het ook veel minder pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een andere oorzaak van oorpijn is de aanwezigheid van een puistje in de uitwendige gehoorgang. Vooral bij spanning op het kleine klepje, dat zich aan de voorkant van de gehooropening bevindt of bij het trekken aan het oorlelletje, kan dit bijzonder pijnlijk zijn. Ook pijn aan de kaak, het kaakgewricht of aan de achterste kiezen kan als oorpijn worden gevoeld. Tenslotte kunnen ook ontstoken amandelen oorpijn veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontstoken oren ( zo genoemd in de volksmond) ontstaan vaak onder invloed van verkoudheid en/of keelklachten. De buis van Eustachius die loopt van de keel naar het middenoor heeft als functie het binnenoor te beluchten en eventueel slijm af te voeren.
Bij jonge kinderen is de buis nog niet volgroeid en gaat snel dichtzitten. Dit zie je vaak familiair optreden.
In eerste instantie worden neusdruppels gegeven om de buis weer te openen.
Het trommelvlies ziet er roodachtig uit en het trommelvlies trekt naar binnen omdat er in het binnenoor een onderdruk is. Dat geeft de pijn. Gaat het verder ontsteken dan zal ook meer slijm zich gaan ophopen.
Bij langdurige en vaker voorkomen van deze klacht worden buisjes geplaatst om de ontluchting op gang te brengen en vocht af te voeren.
Trommelvliezen doorprikken wordt niet meer gedaan.