kan iemand die blind is dyslectisch zijn voor braille??

mijn vraag is simpel kan iemand die blind is misschien geen braille lezen omdat hij daar dyslectisch voor is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dyslexie is “een taalprobleem door een kleine stoornis in de hersenen”
Dyslexie heeft niks met de kwaliteit van je ogen te maken. En dus kunnen ook blinden dyslectisch zijn. Al komt dit nauwelijks voor.
Uit onderzoek is gebleken dat de symptomen van blinde dyslectici niet verschillen van ziende dyslectici. Al is het lastig in algemene termen over dyslexie te spreken: er zijn zeer veel verschillende vormen van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
heb jij toevallig goede bronnen binnen dit gebied? ik doe hier namelijk een onderzoek naar

Andere antwoorden (1)

Ja, blinden die braille lezen kunnen ook last hebben van dyslexie. Dyslectische blinden hebben bijvoorbeeld moeite met letters die in het brailleschrift elkaars spiegelbeeld zijn. Dat komt door dezelfde kleine stoornis in de hersenen die bij zienden het onderscheiden van op elkaar lijkende letters moeilijk maakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.onzetaal.nl/nieuws/kunnen-blinden-ook-dyslectisch-zijn