Waarom is het zo dat chocola en chips e.d. onweerstaanbaar worden als ik ongesteld moet worden?

Toegevoegd na 31 minuten:
Betekent dit ook dat je lichaam het vet nodig heeft en je het dus maar beter wel kunt eten op dat moment? Of is het beter voor je gezondheid om de cravings te onderdrukken?

14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Moeten we echt gaan peinzen over wat je bezielt?
Snuffel
14 jaar geleden
Het lijkt wel of het niet iets rationeels is, maar echt iets lichamelijks is.

Het beste antwoord

De typische drang naar chocolade is niet zonder belang voor een mogelijke oorzakelijke verklaring van het PMS. Chocolade bevat immers hoge concentraties fenylethylamine, een stof die belangrijk is voor de aanmaak van serotonine. Zoals hoger vermeld, speelt de neurotransmitter serotonine een rol in de regeling van het humeur, de impulsiviteit en de eetlust. Het hoger verbruik van chocolade en aanverwante voedingsmiddelen tijdens de premenstruele fase zou zou dus als eigenlijk als een vorm van zelfmedicatie kunnen worden beschouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ken je ook Nederlands?

Andere antwoorden (3)

deze voedingsmiddelen bevatten stofffen die de veranderde hormoonhuishouding terug in balans brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Interresant. Heb je daar misschien een goede link bij?
De acute chocoladeaanvallen bij vrouwen vlak voor de menstruatie kan gedeeltelijk verklaard worden door het hoge magnesiumgehalte. Voor de menstruatie is de hormoonspiegel van progesteron hoog. Progesteron bevordert vetopslag en voorkomt het gebruik ervan als brandstof. Een verhoogd progesterongehalte kan dus de lust voor vette etenswaren doen toenemen. 91% van de chocoladeaanvallen vinden plaats tussen de ovulatie en de start van de menstruatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Betekent dit ook dat je lichaam het vet nodig heeft en je het dus maar beter wel kunt eten op dat moment? Of is het beter voor je gezondheid om de cravings te onderdrukken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen arts of specialist. Het komt door je hormonen dat je hier trek in krijgt, maar als je je helemaal vol gaat stoppen met chocolade en chips, dan lijkt mij dat niet gezond. Misschien is het in mate wel goed, dat durf ik echt niet te zeggen. Het is wel zo dat je vetopslag dan minder wordt, dus verstandig lijkt het mij niet.
Geen idee maar ik word nog gestoorder als ik geen chocola bij de hand heb. Kies voor zwarte/bittere (hoe hoger het % hoe beter) chocola. Die geeft het beste effect en is het minst ongezond.