Ik heb aan 11 uur slaap niet genoeg, en ik ben 14 jaar oud. Moet ik me zorgen gaan maken?

Ik heb een keer 11 uur lang liggen slapen, en toen ik opstond was ik nog moe, en op die dag ben ik ook niet actief geweest ofzo. Ik ga altijd laat naar bed, meestal rond 12 uur 's nachts, maar moet ik me zorgen maken?

Toegevoegd na 16 uur:
Bedankt allemaal :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen is nog moe ook als je 12 uur of langer slaapt. Alleen je hebt het idee dat je uigeslapen bent omdat je zoveel geslapen hebt
Ritsuka
11 jaar geleden
Je kunt ook moe worden van te kang slapen.
Utrecht
11 jaar geleden
Als je denkt meer slaap nodig te hebben, waarom ga je dan pas rond 12 's nachts naar bed? Zou het niet slimmer zijn om eerder te gaan slapen??

Het beste antwoord

Eigenlijk weet jij zelf het antwoord ook wel. Voor kinderen is het belangrijk om vóór 12 uur al enige tijd te hebben geslapen. Als jij in een gewone schoolweek zo laat naar bed gaat, dan raak je oververmoeid. En moet je dus inderdaad in het weekend flink bijslapen. Maar het is veel verstandiger, ook voor jouw schoolprestaties, om door de week uiterlijk om 10 uur 's avonds te gaan slapen. Dan ben je om 7 uur 's morgens uitgerust en fit.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hoeft je echt GEEN ZORGEN TE MAKEN. Ik denk dat je bloedarmoede hebt, kans daarop. Dit zijn de eigenschappen:

moe en zwak voelen. Bij inspanning wordt u sneller kortademig. Verder kunnen klachten optreden als duizeligheid, het gevoel flauw te vallen, hartkloppingen, transpireren, hoofdpijn en oorsuizen. Bleekheid treedt pas op als het hemoglobine-gehalte sterk is verminderd.

Ik zou even met je moeder of vader naar de huisarts gaan om dit zeker vast te stellen, je weet maar nooit en de huisarts is niet eng, ook bloedprikken hoeft hiervoor echt niet, de symptomen zijn al genoeg voor een huisarts om vast te stellen of je t hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik voel me niet zwak.. alleen moe als ik opsta omdat ik te weinig sliep die nacht..
Ritsuka
11 jaar geleden
Knap dat je zo deze diagnose kan stellen.
Ik denk dat het gewoon te laat slapen is hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kunnen duizenden andere dingen zijn en misschien helemaal niks. Een min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal met Geus eens!
Utrecht
11 jaar geleden
Een kind van 14 is overdag moe omdat ze pas om middernacht gaat slapen en jij "diagnosticeert" bloedarmoede????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dit hoort ga je JUIST zorgen maken.
Nee hoor je hoeft je geen zorgen te maken. Je bent nl in de puberteit.
Bij pubers is de aanmaak van melatonine nogal eens verstoordt. Melatonine is een stofje wat je slaperig maakt. Bij pubers wordt dit vaak later op de dag aangemaakt (laat naar bed willen) en is het ook later uitgewerkt (lang uitslapen) Niets aparts , alleen wat moet je ermee want je moet toch op tijd op.
Zoals @Amadea al antwoord weet je best wel wat je moet doen.

Maar ook de suggestie van bloedarmoede kan natuurlijk. Overleg eens met je vader of moeder over je slaap patroon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd, veel pubers slapen gewoon veel. Sliep zelf in de puberteit ook tot 12 uur 's middags als ik kon...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En pubers leven in een soort permanente jetlag doordat hun lichaam denkt dat het nog niet zo laat is als dat het is.
Amadea heeft gelijk. Je zult merken dat als je iedere dag rond dezelfde tijd naar bed gaat en rond dezelfde tijd opstaat, je een stuk frisser wakker wordt. Dit is veel beter voor je (lichaam).
Wat overigens ook goed helpt: sporten. Je zult het verschil merken, je krijgt veel meer energie.

Toegevoegd na 1 minuut:
En even voor de duidelijkheid: het tijdstip van naar bed gaan is zeker niet 12 uur 's nachts! 22.00 uur is een prima bedtijd en 07.00 uur opstaan met je wekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat altijd pas rond 12 uur naar bed, m.a.w. jij hebt dus wel genoeg aan minder slaap dan 11 uur.
Je gaat altijd te laat naar bed en die ene keer dat je 11 uur sliep...heb je waarschijnlijk wel wat slaap ingehaald, want dat was nodig met zoveel korte nachtjes.
Maar..omdat je lichaam dr niks van snapte ineens 11 uur te slapen, was je hartstikke duf die dag, want je bent dat niet gewend.
Oefen jezelf om eerder naar bed te gaan , want jij slaapt tekort.
Door te lang te slapen kan je duf zijn, maar te kort slapen is ook niet goed.
Succes !