Kun je korter leven door extreme emoties?

Je hoort mensen wel eens zeggen "deze gebeurtenis heeft me jaren van mijn leven gekost"

Waar komt dit vandaan? En is het zo dat wanneer mensen een langere tijd gebukt gaan onder veel stress en verdriet dit hun levensverwachting verkort?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat kan je nooit met zekerheid beantwoorden! Korter dan wát? Het gaat om jouw leven en jouw leven is uniek in de wereld. Ook als je het gaat vergelijken met de algemene gemiddelde levensverwachting van de mens kan je er niks met zekerheid over zeggen. Stel: de algemene leeftijd van een vrouw is in de westerse wereld 80 jaar (geen idee hoor, ik roep maar wat), en jij (in het algemeen bedoeld) sterft op je 65ste.... komt dat dan omdat je een periode in je leven van extreme emoties hebt gehad???? Of omdat je ziek bent geweest, een zwakke gezondheid hebt, ongezonde voeding hebt ingenomen, onder een laagvliegende tram bent gelopen ofofofofof? Dat zou dan ook betekenen, dat mensen die de oorlog hebben overleefd onder zeer extreme omstandigheden, dús allemaal jong zouden sterven.... en dat is bewezen niet waar.

bij een gebeurtenis is het maar bij wijze van spreken dat het je jaren van je leven heeft gekost. chronische stress is echter andere koek; dat zorgt voor een verminderde weerstand. indirect zou chronische stress er dus voor kunnen zorgen dat je minder lang leeft.

Stress en eenzaamheid en verdriet kunnen je leven verkorten. Maar ook plotselinge heftige emoties kunnen tot een directe dood leiden. Dat is wel zeldzaam. Als mensen langere tijd verdriet hebben zijn ze meestal ook depressief en lusteloos. Het blijkt dat dit je leven inderdaad kan verkorten.

Zou er met 'deze gebeurtenis heeft me jaren van mijn leven gekost" niet ook of meer bedoeld worden dat door heftige (emotionele) ervaringen je je veel ouder kunt voelen dan je daadwerkelijke leeftijd. Je onbevangenheid, de onschuld, de vanzelfsprekendheid waarmee je het leven bezag, is ineens verdwenen. Door je ervaringen voel je je ouder, soms ook wijzer, zodat het lijkt of je niet meer in de pas loopt met leeftijdgenoten. Je kunt als 30 jarige dan bezig zijn met al de vragen en bezinning over wie je bent, wat je wilt. Wat de meeste mensen pas krijgen in de mid-life-crises leeftijd (zo rond je veertigste). Als je jong(er) heftige dingen meemaakt, heb je misschien daardoor het gevoel dat je een bepaald deel van je leven (onbezorgdheid) gemist hebt. Dat kan natuurlijk ook als je ouder bent. Je bent zo bezig met een gebeurtenis dat een deel van je leven aan je voorbijgaat, zonder dat je het gevoel hebt dat je eraan deel genomen hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100