Is het niet triest dat o.a doordat men op oudere leeftijd kinderen krijgt de kindersterfte is toegenomen in nederland?

Zou het niet beter zijn dat men weer op jongere leeftijd begint met kinderen (hopen te) krijgen zoals 'vroeger'?

Het is gebleken nl dat o.a. het op oudere leeftijd krijgen van kinderen veel meer risico met zich mee brengt en daardoor de kindersterfte bij de geboorte of vlak erna toeneemt?

Bron: http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o2319n18836.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja, dat zou helemaal geweldig zijn. En dan moeten die jonge moeders ook weer lekker thuis blijven voor hun kindertjes, en juist op latere leeftijd weer instromen om te werken. Het beroep huisvrouw wordt niet meer gezien als werk, maar ik heb jong kinderen gekregen, er lekker van genoten. Nu werk ik weer, maar mijn kinderen hebben altijd een thuiskomst gehad, met een moeder die thuis was. Ik heb jong kleinkinderen gekregen, het is gewoon heerlijk om jong kinderen te krijgen. Een heel gelukkige oma, met dochters die het nu hetzelfde doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat is zeker heel triest!
Vooral omdat er zoveel mogelijkheden zijn voor kinderopvang, waardoor het voor een moeder met een carriëre-baan geen belemmering hoeft te zijn om op jongere leeftijd met kinderen te beginnen.
14 jaar geleden
Wat beter is is niet altijd haalbaar. Soms vinden mensen op latere leeftijd pas 'de ware' en is er gewoonweg geen keuze om er eerder aan te beginnen. Behalve als de vrouw kiest voor een eenoudergezin. En daar zitten weer andere haken en ogen aan.
Daarnaast kunnen ook jonge moeders hun kind verliezen bij de geboorte. Helaas heb ik dat in mijn zeer directe omgeving meegemaakt.
Met betere voorzieningen wat betreft ouderschapsverlof en kinderopvang zal een deel van de ouders wellicht kiezen om eerder aan gezinsopbouw te beginnen.
En soms loopt het leven zoals het loopt. Wie weet wordt ik nog wel eens een oudere moeder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat is een risico, maar op oudere leeftijd zijn wel die kinderen ter wereld gekomen, dat is toch goed... En een ouder ouderpaar voedt zijn/haar kind toch beter en wijzer op dan een tienerouderpaar, als de wijsheid met je jaren komt......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben het helemaal met je eens hoor.
maar veel mensen willen eerst persee een goede carieere en veel geld op de bank voordat ze aan kinderen denken.

ik was zelf 27 toen mijn kind geboren werd en liever was ik ook wat jonger geweest . maar het duurde bijna 5 jaar voordat het lukte. ik heb nu zoiets dat ik er voor ga tot mijn 30e om weer zwanger te worden lukt dat niet daarvoor dan vind ik mezelf te oud
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik geef je een minpunt voor dit antwoord.
Je gaat er direct vanuit dat iedereen maar eerst een goede carriere en veel geld wil voordat ze aan kinderen beginnen, je gaat er gemakshalve maar aan voorbij dat er ook dames zijn die de ware op "jongere" leeftijd niet tegenkomen en er zodoende ook niet aan kunnen beginnen (of moedig je hen aan om een BOM-moeder te worden? Dat lijkt me voor een kind nu ook niet bepaald een ideale situatie).
misslobe
14 jaar geleden
Nee, ze zegt niet "iedereen", ze zegt: "veel mensen", en dat klopt ook mijns inziens.
rebecca
14 jaar geleden
ik zei idd veel mensen, die eerst carierre willen dus niet allemaal
Het is niet alleen het bevallen op iets oudere leeftijd, dat Nederland het land van de hoge kindersterfte maakt, maar ook, en misschien meer bepalend, het feit dat men in Nederland liever thuis bevalt en dat de zorg rond geboorte maar zeer matig is vergeleken met andere Europese landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw opmerkingen vallen onder mijn: "en dat de zorg rond geboorte maar zeer matig is vergeleken met andere Europese landen." Ik moest het vriendelijk zeggen, anders zou ik worden overladen met minnen. Gezondheidszorg en onderwijs zijn uitgesproken slecht in NL.
misslobe
14 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal met je eens Bep...
Ons eerste kindje: thuis begonnen, uiteindelijk werd het een vacuümverlossing van een dochter van 8 pond. Mijn 2e kindje was 9 pond wat de verloskundige niet had verwacht (achteraf) en ik eigenlijk naar het ziekenhuis moest omdat het indalen te lang duurde. Maar omdat ik bijna aan persen toe was, dan toch maar thuis alles op alles zetten. Ons kindje is uiteindelijk toen wel gezond ter wereld gekomen, maar (om een lang verhaal kort te maken) het had nogal wat voeten in de aarde. Achteraf bleek dat het 50 % verkeerd af had kunnen lopen aldus de verloskundige. Ons derde kindje is mooi in het ziekenhuis geboren, zat ook nog even vast, maar doordat ze het bevallingsbed kunnen aanpassen werd hij toch nog vlot geboren.
Geef mij maar het ziekenhuis hoor!
Ik denk dat dit wel een meningsvraag is.

Zelf vind ik het zonde dat mensen soms zo laat aan kinderen beginnen. Ten eerste om het risico dat het kind niet heel gezond is, ten tweede omdat de kans groter is dat je minder lang van je kinderen/klein kinderen kan genieten omdat je zelf al op leeftijd bent.

Ik moet er niet aan denken dat mijn ouders nu al in de 60-70 zouden zijn. Hoe jonger je begint (maar wel dat je er gewoon klaar voor bent en een dak boven je hoofd hebt en vast inkomen), hoe meer je van elkaar kan genieten!

Het is inderdaad wel stom, dat de kindersterfte hoger is omdat mensen zo laat aan kinderen willen beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Triest, ja, absoluut. Triester nog is het aantal kinderen dat dan wel levend maar met ernstige beperkingen geboren wordt, en ook dat aantal neemt toe.
Dit is een beetje de maatschappij die de natuur tegenwerkt. Een slimme meid krijgt haar kind op tijd (rond 27 schijnt zo ongeveer de laatste ideale leeftijd te zijn, zeker als je in aanmerking neemt hoe vroeg wij beginnen te menstrueren) maar het dagelijks leven (carriere maken, huisje inrichten, vaste relatie hebben die aan nogal wat onmenselijke eisen moet voldoen, materieel alles voor elkaar willen hebben) en de mogelijkheid tot geboortebeperking stellen de beslissing soms wat te lang uit. Onbekendheid over de risico's van een zwangerschap op latere leeftijd speelt wellicht ook nog steeds mee. En het moet allemaal maar lukken natuurlijk.
De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat we op deze aarde nog niet echt chronisch kinderen of mensen tekort komen, dus dat is wellicht dan weer een positief effect, maar voor individuele gevallen is het natuurlijk een drama.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zekers is dat beter, maar dan moet de cultuur er om heen ook verbeterd worden. Werk en kinderen moet makkelijker te combineren zijn, waardoor de kans op teverdenheid groter wordt. Waarom moet je op kantoor om 8 uur beginnen terwijl als je om 9 uur begint je eerst de kinderen naar school kunt brengen. Daarbij moet, met een redelijk betaalbare kinderopvang, naar mijn idee ook een redelijk betaalbare huishoudelijke hulp onderdeel ervan zijn, want hier draaien veel mensen op stuk. Met name in de zorg zie ik ook mogelijkheden om meer banen "onder schooltijd" te creeren. Waarom moet alles om 7 uur gebeuren? Meer mensen om 9 uur is ook een optie. En tot 4 jaar gewoon meer (onbetaald) verlof maar wel met recht op de uren (tot max 3x ofzo)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een vaag die reacties oplevert met een opgestoken vingertje.! De natuur geeft de mens de ruimte om tot op deze leeftijd kinderen te krijgen.!
Dat mensen op oudere leeftijd kinderen krijgen hoeft niet altijd een carrière kwestie te zijn.!
Dat het onderzoek wijst op verhoogde kindersterfte binnen deze groep is juist.
Maar is het ook niet triest dat mensen die ongezond leven tijdens de zwangerschap, roken en drinken, kinderen krijgen.
Wat ik wel heel erg triest vind, en verboden moet worden, dat mensen die al uit de overgang zijn door een vrouwenarts (Italië) opnieuw in staat worden gesteld om kinderen te krijgen/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk is dat triest. Maar alleen het jonger kinderen krijgen alleen zou daar niet aan moeten / kunnen bijdragen. Ook de aanwezigheid van een gynaecaloog (dag en nacht) in het ziekenhuis zou het kunnen voorkomen kunnen dat kinderen of met een grote handicap door onnodig zuurstof gebrek of dood geboren worden. Daarnaast is het vindt ik zeer onverantwoordelijk dat aanstaande moeders roken tijdens en ook na de zwangerschap.