Val je af na het verwijderen van je galblaas?

Na een lange tijd last te hebben gehad van mijn galstenen word dan eindelijk mijn galblaas verwijderd.
De dokter vertelde dat ik er veel van zou gaan afvallen.
Maar mijn moeder die dezelfde operatie gehad heeft is er niet "heftig" van afgevallen.
Zijn er mensen die wel afgevallen zijn na de verwijdering van de galblaas?
En spreek je dan over een 'paar' kilo's, of over heel wat kilo's ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
43.6K

Antwoorden (3)

In de lever wordt de gal aangemaakt, van daaruit gaat de gal naar de galblaas en vanuit de galblaas ( al het nodig is) gaat de gal naar de maag, om het voedsel mee te helpen verteren.
Indien dit proces niet goed verloopt, door de aanwezige galstenen, zal het voedsel niet op de juiste manier verteren en kan dat invloed hebben op ons gewicht, hoofdpijn, misselijk, draaierig en zelfs op ons gemoed, door stemmingswisselingen.
Na de operatie, gaat alles wat normaler verlopen en kunnen de klachten ( overgewicht) minder worden, of zelfs verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de praktijk lijkt dit toch niet zo te zijn.
Wat er vaak gebeurt:
Voor operatie val je wat af vanwege koliekpijnen en minder trek door de stenen.
Vlak na de operatie val je wat af omdat je nog "naweeën" hebt van de operatie (medicijnen, gerommel in je buik, ...).
Daarna zou het handig moeten zijn om je dieet aan te passen, je hebt immers geen galblaas meer. Maar hier blijkt meer een kwestie te zijn van gewoontes aanpassen, en dus een psychologische aanpak. Want wat ik heb gezien, is dat veel mensen weer in hun oude ritme vallen, en hun afgevallen kilo's er zo weer aan zitten.

Wat trouwens ook soms gebeurt, is een wat opgezwollen buik. Maar het is nu eenmaal nodig, want het kan ook voor afsluitingen zorgen.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed geantwoord,pijnboompitje!
Nee, je valt niet per definitie af na het kwijtraken van je galblaas. Mijn man heeft twee jaar terug zijn galblaas moeten laten verwijderen na een acute galsteenaanval. (Bleken er vijf te zijn). Na de operatie had ie wel dat ie heel slecht melk kon verdragen. Na een glas melk, kon hij binnen 5 minuten meteen naar het toilet. Maar afvallen deed ie niet. Na drie kwartjaar was dat weer over. Wij vermoeden dat de oorzaak de narcose is geweest. De arts heeft ook helemaal niet gezegd dat ie zou gaan afvallen. Wel heeft de gezegd dat hij na de operatie gewoon weer moest gaan eten zoals hij altijd deed.

Succes met de operatie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik ben er net veel van aan het bijkomen! Altijd rond de 85kg gezeten, en ik zit wat ik wou. 'a operatie 2 maand geleden al 4kg bij... En ik eet nu gezonder!! Ik ben 40/man