Is de salmonella-zalm waar al honderden ziek zijn geworden mens op mens besmetting mogelijk?

Ik heb geen zalm gehad. Maar met de mexicaanse griep zou ook vanaf eten verspreid geweest zijn. Nu is mijn vraag kan dit ook met de salmonella-zalm virus? Is het mens tot mens overdraagbaar? (Bij niezen druppels enz..??)
Of is het alleen bij het eten dat besmetting mogelijk is? en net zoals kip dat je het goed moet doorbakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Salmonella is een bacterie en je kan er ziek van worden als je deze bacterie in grote hoeveelheden via voedsel naar binnen krijgt. Je wordt er ook sneller ziek van als je weerstand minder is.

Nu zijn grote hoeveelheden bij bacteriën snel gemaakt als vlees of vis bij kamertemperatuur wordt bewaard. Maar mens-mens besmettingen zijn niet te verwachten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Iemand die de besmette vis aanraakt kan natuurlijk hierdoor wel de bacterie via zijn/haar handen verspreiden en bij bereiding van ander vlees of vis dit besmetten.

Verspreiding kan daarom tegen worden gegaan door je handen te wassen voor je voedsel bereid. Het snel vermenigvuldigen kan je tegengaan door voedsel gekoeld te bewaren.

Toegevoegd na 11 uur:
Kleine aanvulling waar ik misschien onduidelijk over ben:

Rechtstreekse transmissie van mens tot mens is niet onmogelijk, maar hangt af van verschillende factoren. Ik noemde al de weerstand (zieke volwassenen, ouderen en kinderen zijn veel gevoeliger), maar Gabi71 gaf in een PB aan mij terecht aan dat ook de stam uitmaakt (een bacteriesoort kent verschillende vormen, de stammen).

B.v. met de stammen Salmonella typhimurium of Salmonella enteritidis heb je slechts enkele tientallen bacteriën nodig om een infectie te veroorzaken, en dat is zo gebeurd als er geen strikte hygiëne wordt gehanteerd. De verspreiding kan dan indirect gaan van hand op voedsel. Minder vanzelfsprekend is besmetting van hand op hand en dan via de hand in de mond. Minder vanzelfsprekend is niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben benieuwd naar de min. Mag natuurlijk, maar geef even aan waarom je wél vindt dat je Salmonella vooral via Mens- Mens besmettingen krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat me niet om de min, maar ben benieuwd naar waarom. Iemand is het er niet mee eens en misschien kan ik daar van leren.