Borstvergroting, hoe kan ik dat het besten aanpakken op het werk mbt ziekmelden?

Ik krijg in december een borstvergroting. Het is een normaal midde maatje wat bij mijn lichaam past en waarschijnlijk ook niet gaat opvallen. (Dat hoop ik tenminste)
Alleen het probleem is nu dat ik dus absoluut niet wil dat ook maar IEMAND het weet...
Zelfs mijn baas niet op het werk.
Tijdens mijn consult vertelde de chirurg me dat ik absoluut 1 week rust moest nemen en ik verder de komende 6 weken geen zware dingen mag doen. Ik werk als verpleegkundige dus dat word moeilijk...
Zou ik me een week kunnnen ziekmelden met de smoes dat ik door mijn rug ben gegaan? Of controleren ze zoiets?
Zijn er mensen met tips of ervaring?

En de reden dat ik niet wil dat iemand het weet is gewoon omdat ik me er enorm voor schaam en ik het alleen doe zodat ik me zekerder voel bij mijn partner. (mijn partner zelf vind het niet nodig, maar ik zelf voel me er onprettig bij.)

Alvast bedankt voor mensnen die dit lezen en hopelijk hebben jullie een fijne oplossing voor mij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Je kunt je niet zomaar ziekmelden. Ik begrijp je positie, maar er is duidelijke jurisprudentie die zegt dat je niet ziek bent in de zin van de wet m.b.t. loondoorbetaling bij een cosmetische ingreep die medisch niet noodzakelijk is. Er is recent nog een zaak over geweest, en dit is wat de kantonrechter zei:

"1. Een werknemer die een cosmetische ingreep ondergaat is op het moment van het ondergaan van de ingreep (nog) niet ziek. Het gaat hier om een persoonlijke keuze om het lichaam te verfraaien. Dit moment komt dus voor rekening van de werknemer.

2. De herstelperiode na de cosmetische ingreep is op zichzelf genomen wel gelijk te stellen met ziekte. Er is namelijk sprake van een lichamelijke toestand waardoor de werknemer zijn of haar werk niet kan verrichten. Maar deze ziekte is volgens de kantonrechter opzettelijk veroorzaakt. De werknemer wist immers van tevoren dat hij of zij na de ingreep een bepaalde periode moest herstellen. De kantonrechter spreekt hier van een zogenaamd ‘zekerheidsbewustzijn' dat gelijk te stellen is aan opzet. Met andere woorden, de werkgever hoeft ook over deze periode geen loon door te betalen." (Bron 1)

Die informatie vind je ook in andere bronnen. Je zult dus onbetaald verlof op moeten nemen, in elk geval voor die ene week. Je zou kunnen kijken of je ná die week aangepast werk kunt doen. Als je niet wilt melden wat hiervan de reden is, kun je dit het beste vantevoren met de bedrijfsarts bespreken, ook al heb je geen recht op de wettelijke verzuimbegeleiding en aanvulling van loon e.d. als je in een andere functie minder zou verdienen.

Mocht het trouwens zo zijn dat je ná die week herstel en zes weken geen zwaar werk alsnog niet in staat bent om je eigen werk te doen door een complicatie, dan heb je wél recht op loondoorbetaling bij ziekte. Ook daar is duidelijke jurisprudentie over.

De beste manier om dit geheim te kunnen houden is natuurlijk om twee maanden onbetaald verlof op te nemen. Als je dán een smoesje wilt gebruiken als "aan jezelf werken" of "een reis maken" dan zou je dat wat mij betreft vergeven zijn, omdat je er dan niemand mee benadeelt. Als je dat doet met een ziekmelding voor iets waar de loondoorbetalingsplicht van de werkgever niet voor geldt, doe je dat namelijk wél. Je loopt dan ook het risico dat de bedrijfsarts - die ook zijn literatuur bijhoudt - aan je werkgever meldt dat je niet ziek bent in de zin van de wet, en dan is geheimhouding een stuk moeilijker dan wanneer je gewoon vrij neemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vakantiedagen opnemen, zo lang als je noodzakelijk acht.

Ziekmelden doe je als je lichamelijk (of geestelijk) ziek bent of als gevolg van ziekte in een ziekenhuis wordt opgenomen. Het hele wettelijk verplichte 'verzuimbegeleidingscircus' wordt dan ook in werking gesteld.

Als je, als gevolg van de operatie, alsnog lichamelijke hinder ondervindt, waardoor je niet je werk kunt doen, is sprake van ziekte. Die zul je moeten melden waarna alsnog de verzuimbegeleiding start. Voor de werkgever kun je de reden van de ziekmelding 'globaal' houden maar uiteraard dient de ARBO-arts (die ook een geheimhoudingsplicht heeft) verder te worden geïnformeerd.
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Ik kopieer een vraag & antwoord uit de hierna vermelde bronsite: "Hebben een arbodienst en een bedrijfsarts een geheimhoudingsplicht?
Ja, arbodiensten en bedrijfsartsen hebben altijd een geheimhoudingsplicht. Dat houdt in dat ze nooit zonder jouw toestemming medische informatie mogen doorgeven. Als een bedrijfsarts je begeleidt, zal hij of zij wel je werkgever moeten inlichten over wat je wel of niet kunt en over de mogelijke duur van de beperkingen. De bedrijfsarts zal dan een advies geven wat voor werk je kan doen, al dan niet aangepast. Ook kijkt de bedrijfarts naar het aantal uren dat je kunt gaan werken. Daarnaast kan hij of zij uitspraken doen over de therapie: is die goed, slaat die aan? En de bedrijfsarts mag en moet aangeven of jij en je werkgever voldoende actief zijn bij de reïntegratie. Maar over de aard van je ziekteverzuim mag de bedrijfs- of arboarts geen uitlatingen doen naar je werkgever. " Bron: http://www.fnvbondgenoten.nl/werk_en_inkomen/veelgestelde-vragen/ziekte_en_re-integratie/arboarts__bedrijfsarts/hebben_een_arbodienst_en_een_bedrijfsarts_een_geheimhoudingsplicht
Voor de dagen zelf (operatie en herstelperiode) moet je vrije dagen opnemen. Mocht het zo zijn dat je ziek wordt door bijvoorbeeld complicaties, dan mag je je wel ziek melden.

Omdat je niet op je normale niveau kunt werken, kun je twee dingen doen. Meer verlof opnemen (betaald dan wel onbetaald) of met je werkgever overleggen. In dat laatste geval kun je aangeven dat je door een medische ingreep geen zware dingen mag tillen ed (gewoon aangeven dat het iets prive is) Door het op tijd aan te geven, geef je je werkgever ook de kans om alternatief werk voor je te vinden. Kan dat echt niet, dan zul je vrij moeten nemen.

Het is namelijk jouw keuze om de ingreep te doen, dus de werkgever is niet verplicht om voorzieningen te faciliteren waardoor je wel aan het werk kunt blijven. Maar je zult hem hoe dan ook moeten informeren.