Dat heeft vooral met de symetrie te maken van onze ontwikkeling en ook mogelijk voor het bepalen van de richting van de geur (net als bij de richting van het geluid).
Toegevoegd na 3 minuten:
Zie ook beide artikelen
Toegevoegd na 29 minuten:
De embryonale ontwikkeling van gewervelde dieren loopt via een symetrische as waardoor we van alle organen een linker en een rechterdeel hebben.
Voor wat betreft de reuk zitten aan elke kant reukcellen. Als een geur van de linkerkant komt zal de geur eerder de cellen aan de linkerkant bereiken en kunnen je hersenen bepalen waar de geur vandaan komt.
Ik denk dat mensen ook wel kunnen ruiken waar een geur vandaan komt toch? Maar je hebt gelijk dat bij sommige dieren de reukzin heel sterk is ontwikkeld. Mensen zijn vooral visueel ingesteld.
De natuur heeft ons 2 neusgaten gegeven opdat we voldoende zuurstof tot ons kunnen nemen .Knijp maar eens 1 neusgat dicht en probeer dan eens adem te halen ,je krijgt het benauwd.
ga eens met je neus tegen het raam staan of voor de spiegel snuif er tegen aan dan zie je het resultaat.
31 december 2009 16:43
@koolwitje: echt niet
31 december 2009 16:58
heb ik ook gehoord koolwitje bij willem wever zeiden ze dat geloof ik ook dat je je neusgaten omwisseld met ademhalen de ene keer links veel meer dan weer rechterkant
@koolwitje en rietje: hou eens een vinger onder je neus en ga maar in en uit ademen, dan voel je dat de lucht door beide gaten naar binnen en buiten gaat.
31 december 2009 17:29
ja dat zeg ik doe het voor de spiegel ,je ziet twee rondjes ontstaan met condens.
31 december 2009 20:01
koolwitje zijn ene neusgat zit vast verstopt ;-)
31 december 2009 20:03
sorry nieqoh heb het gezien van willem wever en denk dat er wel een kern van waarheid in zit
@rietje: Ja, want alles wat op TV komt is natuurlijk de waarheid. Je kunt het toch heel simpel zelf uittesten door je vinger onder je neus te houden en het te voelen of wat josephina zegt door voor de spiegel te gaan staan, dan heb je genoeg bewijs! Maar goed als jij liever dat geloofd dan wat je zelf kunt bewijzen.....
01 januari 2010 03:07
Ik denk toch echt dat men het meeste door 1 neusgat ademt.
En als je verkouden bent, zit ook eerst de ene kant verstopt en dan de andere weer. Dat wisselt ook steeds.
Het lijkt me namelijk handig dat er twee neusgaten zijn omdat er weleens iets in wil schieten. En dan is het handig dat je nog een back-up neusgat hebt. Bovendien beperken twee kleine gaten de grootte van de voorwerpen die erin kunnen schieten, wat ook leidt tot een grotere overlevingskans.