ik ben 19 en er is PDDNOS bij mij vast gesteld al voor me 17de ik wil graag uit huis vanwege nare thuis situaties en studie kan ik een WAJong krijgen?

Mijn vriend woont 2&1/2 uur van mijn school en ik woon nu ook al 2 uur reizen van mijn school af en ik zou graag dichter bij hem in de buurt willen wonen want dat is van waar ik nu woon 4&1/2 uur reizen, maar ik zou me wel graag volledig op mijn studie willen richten en ook graag nog vrije tijd over willen houden om mijn carrière in het maken van kunst op gang te krijgen naast school... kan ik nu een WAJong krijgen of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een wajong wordt er vanuitgegaan dat je nooit volledig zal kunnen werken
En dat de reden er al was voor je 17e verjaardag
Ik durf niet te zeggen of je wajong krijgt als je studeert
Het hebben van pdd-nos kan een reden voor wajong zijn
Zal liggen aan hoeveel het jou beperkt
Sucses iig!
jodyenboyke
11 jaar geleden
Als je studiefinanciering ontvangt en een Wajong-uitkering toegewezen krijgt, ontvang je maar 25% uitkering uit de Wajong.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een lang verhaal kort te maken. Ja je kunt er eentje krijgen mits je voldoet aan alle eissen en gebreken of beperkingen die je er voor nodig hebt om er eentje te ontvangen.

Antwoorden (2)

Een wajong kring je niet zomaar. Als hun denken dat jij later gewoon kan werken krijg je geen wajong. Als jij kunt aantonen dat je later niet in staat bent om te werken krijg je hem wel. Maar de andere situaties die jij noemt, dat je bij je vriend wil wonen e.d. hebben geen enkele rol in het krijgen van een wajong.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
++++++
Het gaat bij Wajong niet om de diagnose, maar om de beperkingen. Jij noemt wel een diagnose en verder allerlei sociale omstandigheden, maar je vertelt niet of en hoe je PDD-NOS je beperkt in je dagelijks leven en je vermogen om te werken.

Want dát is wat de arts en arbeidsdeskunde bij het UWV zullen uitzoeken als jij een uitkering aanvraagt. Globaal gaat dat als volgt: de arts stelt een lijst op met jouw beperkingen. Dus hoeveel je kunt zitten, lopen, tillen, of je onder tijdsdruk kunt werken, met conflicten om kunt gaan, etc. Dat lijstje met beperkingen gaat naar de arbeidsdeskundige, en die kijkt of er met die beperkingen functies/beroepen zijn die jij kunt uitoefenen. Zijn die er niet, en houdt dat in dat je niet in staat bent om - als je fulltime zou werken en dit ook kunt - het sociaal minimum of hoger te verdienen met werk, dan heb je recht op een Wajong-uitkering.

Vaak is het zo dat als je volledig en regulier dagonderwijs volgt, dat je dan in theorie ook zou kunnen werken. Op school moet je immers heel veel dingen doen die je in werk ook zou moeten kunnen: zitten, schrijven, met de PC werken, samenwerken, deadlines halen, presenteren, etc. Dus zeker als je naar school kunt gaan, moet er duidelijk wel meer aan de hand zijn dan alleen het feit dat er een bepaalde diagnose is gesteld.

Wat iemand anders ook al zei: het feit dat jij graag dichter bij je vriend wilt wonen of dat je 'tijd over wilt houden', speelt allemaal niet mee voor de vraag of je recht hebt op Wajong. Het gaat puur om de vraag of je in theorie kúnt werken. Als je door je PDD-NOS zo beperkt bent dat je nooit fulltime werken vol zou kunnen houden, of dat je aangewezen bent op veel begeleiding bij het werk of een beschermde werkomgeving, en je dus door je handicap geen enkele normale functie zou kunnen vervullen (ook geen productiewerk, simpel administratief werk of telefoniste o.i.d.) dan kan het zijn dat je recht hebt op Wajong. Dan moet je wel aantonen dat je op je 17e ook al zo beperkt was dat je niet kon werken, of dat je tijdens je studie meer beperkt bent geraakt. Het gaat er dus niet om of de diagnose voor je 17e is gesteld, maar of je op je 17e al arbeidsongeschikt was, en dit ook kunt aantonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw dat heb je mooi verteld. Heel duidelijk allemaal. ( vroeg het mezelf namelijk ook al af)