Brillen bestaan al heel lang, ik denk dat er daarvoor geen mogelijkheid was om weer beter te gaan zien:

"Geschiedschrijvers melden dat keizer Nero door een smaragd naar de gladiatorengevechten keek. Men vermoedt dat hij dat deed omdat hij bijziend was. Dit is dan de oudste vermelding van wat een bril kan worden genoemd. Smaragd is een variëteit van beril.

Vanaf 1280 wordt er in Italië melding gemaakt van lenzen die gebruikt werden om het gezichtsvermogen te verbeteren. Het is mogelijk dat in die tijd ook al een soort brillen in gebruik waren in de Arabische wereld en in China, maar de gegevens daarover zijn nogal vaag. Mogelijkerwijze is deze uitvinding in de 13e eeuw op een niet nader vast te stellen plaats gedaan en heeft zij zich vervolgens snel over een groot gebied verbreid.

De eerste brillen waren voor vérziende en/of oudziende mensen, vooral oudere monniken die moeite hadden met het lezen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Crim dank voor het antwoord ! Ik vroeg mij dus ook af hoe het leven dan van een slechtziende was toen er echt nog helemaal geen hulpmiddelen waren, moet echt een ramp geweest zijn denk ik :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In veel ontwikkelingslanden zijn er nog steeds mensen die geen geld hebben voor een bril. Ook komen daar veel oogziekten voor, zoals staar. Iets wat in 'rijkere' landen makkelijk verholpen kan worden. Dus hulpmiddelen zijn anno 2012 nog lang niet voor iedereen beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal dank voor de reacties !