Zijn alle koolsoorten agressief voor maag en darmen ?

Diëtisten hebben er last mee !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
41.5K
AWM
14 jaar geleden
Ik was net via de zoekfunctie van deze website op zoek
naar het woord "bbbbbllllllllluuuurrrrrkkkkkkkk", en toen kwam ik hier uit???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diëtisten hebben kennelijk zwakke magen.

Het beste antwoord

Alle koolsoorten met uitzondering van bloemkool en spruiten.

Toegevoegd na 41 minuten:
Koolsoorten zijn niet aggressief maar je kunt er last van krijgen omdat het zwaarder te verteren is.

De meest voorkomende voedingsmiddelen die klachten kunnen geven, zijn: koolsoorten, bruine bonen, gebakken voedingsmiddelen, gekruid voedsel, vet eten, sinaasappelsap en koffie. Deze voedingsmiddelen zijn echter niet per definitie ongezond, en moeten alleen vermeden worden als ze last veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Koolsoorten zijn niet aggressief. Ze horen biologisch wel tot dezelfde familie.

In de maag wordt er met kool niets mee gedaan. De maag verteert eiwitten voor door ze door de zure omgeving af te breken. Kool bevat vooral zetmeel, maar dat moet er eerst uit worden gehaald en het probleem zit hem in de celwand.

Door kool in de mond goed te kauwen help je de vertering door de kool alvast in kleine stukken te breken en de cellen gedeeltelijk kapot te maken.

Om kool te kunnen verteren helpt eht enzym Alpha-Galactosidase. Als dit enzym niet aanwezig is zou je een probleem kunnen hebben met het verteren van koolsoorten, maar in principe is kool onschadelijk.

Koolsoorten worden met name in de darmen verteerd en zorgen bij sommige mensen voor veel gasvorming. Dat kan een probleem geven.

Toegevoegd na 14 minuten:
NB. Bijna (?) alle koolsoorten zijn varieteiten van Brassica oleracea en behoren dus min of meer tot één soort. Sommige "soorten" zijn moeilijker verteerbaar zoals boerenkool. Hoe zwaarder de kool, hoe lastiger verteerbaar. Van sommige koolsoorten kan je ook de bladeren goed eten (zoals bij Paksoi en broccoli, maar dat zijn er maar een paar).

Ik denk dat zuurkool makkelijker te verteren is.

Misschien heb je hier ook iets aan:

Een van de voorschriften is dat je kool vooral niet te lang mag koken. Kool bevat mosterdolie, dat is een vluchtige stof die het verteringsproces versnelt. Om de mosterdolie van kool te behouden, mag je het slechts even stomen. Je kan er ook op het einde een lepel mosterdzaad of -poeder in mengen (is vooral raadzaam bij de 'zwaardere' koolsoorten).

Een totaal andere manier om kool beter verteerbaar te maken is melkzuurgisting. Bij deze (stokoude) bewaarmethode blijven de vitamines (C, B1, B2, B3 en D) intact. Melkzuur stimuleert de spijsvertering en is eetlustopwekkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een mooie informatie som +1
Bepaalde koolsoorten kunnen bij personen met gevoelige darmen voor veel reactie zorgen.
Er gaat een verhaal dat ze ook voor darmkanker kan zorgen, maar dat verhaal is niet bevestigt.