Waarom is het veel moeilijker je plas op te houden wanneer je bijna thuis bent dan wanneer je buiten staat en niet naar het toilet kunt?

Naar aanleiding van een eerdere vraag van Oniluka maar dan wat netter opgeschreven.

Bijvoorbeeld op koninginnedag kan ik gerust een hele dag buiten staan en niet naar het toilet gaan (lange rij, vies, niet in de buurt) maar zodra ik naar huis ga moet ik direct ontzettend nodig naar het toilet. Er zijn meer mensen die dit fenomeen herkennen dus het niet een strikt persoonlijke vraag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is een typische aangeleerde Pavlov-reaktie. Als klein kind leerden we om zodra we thuis kwamen, te plassen. Dat zit er zo ingebrand, dat het er niet meer is uit te slaan.

Pavlov misschien... Je weet in ieder geval dat je in je vertrouwde omgeving rustig en (meestal) schoon naar het toilet kunt. Of dit Pavloviaans conditionering is, weet ik niet...

Psychologisch effect. Nu kan het!!

zit tussen de oren. als je pas weg bent denk je van het gaat nu even niet maar als je thuis komt of bijna thuis bent denk je ër meer aan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100