Waarom is het veel moeilijker je plas op te houden wanneer je bijna thuis bent dan wanneer je buiten staat en niet naar het toilet kunt?

Naar aanleiding van een eerdere vraag van Oniluka maar dan wat netter opgeschreven.

Bijvoorbeeld op koninginnedag kan ik gerust een hele dag buiten staan en niet naar het toilet gaan (lange rij, vies, niet in de buurt) maar zodra ik naar huis ga moet ik direct ontzettend nodig naar het toilet. Er zijn meer mensen die dit fenomeen herkennen dus het niet een strikt persoonlijke vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV, ik heb er ook wel een beetje last van, als je op plaats van aankomst bent dan kun je het bijna niet meer ophouden. Het is overigens een verschijnsel in je hersenen (psychisch dus). Hoe dit precies weet ik niet uit mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb jaren op het buitenland gereden en tegen de tijd dat ik thuis kwam moest ik altijd een grote boodschap doen ik hoefde, als ik de hele week, van huis was gewoonweg niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurt-thuis-ineens-abrubt-poepen.16704
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV+1. Ik heb dat ook. Ben benieuwd of er een echte verklaring te geven is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik antwoord niet op deze vraag, ik reageer alleen maar...

Het beste antwoord

Dit is een typische aangeleerde Pavlov-reaktie. Als klein kind leerden we om zodra we thuis kwamen, te plassen. Dat zit er zo ingebrand, dat het er niet meer is uit te slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Pavlov misschien...

Je weet in ieder geval dat je in je vertrouwde omgeving rustig en (meestal) schoon naar het toilet kunt. Of dit Pavloviaans conditionering is, weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psychologisch effect. Nu kan het!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zit tussen de oren.
als je pas weg bent denk je van het gaat nu even niet
maar als je thuis komt of bijna thuis bent denk je ër meer aan.