Hoe kan het dat sommige mensen hun adem zolang kunnen inhouden?

zie artikel: http://www.sevendays.nl/artikel/176650

Het is toch bekend dat het lichaam maar een aantal minuten zonder zuurstof kan (3 tot 4 minuten)
Hoe kan het dat sommige mensen zo lang hun adem kunnen inhouden (10 - 17 minuten) zonder dat ze hieraan overlijden?
En hoe schadelijk is het eigenlijk voor het lichaam om zolang je adem in te houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeer intressante en leerzame vraag.

Het beste antwoord

Je kan jezelf trainen om je adem langer in te houden door te ventileren! Net voor je het water in gaat, probeer je zoveel mogelijk CO2 uit je lichaam te krijgen door een paar keer extra goed uit te ademen. En dan... kopje onder!

En hoe zit dat dan?
Als we onze adem inhouden gaan we O2 verbruiken en CO2 produceren. Deze CO2 is verantwoordelijk voor de ademhalingsprikkel: het geeft een sein aan ons lichaam, een voelbaar signaal dat we terug moeten inademen. Vandaar dat we na zo'n 30 seconden adem inhouden al willen stoppen.

Maar je kan jezelf erop trainen om die ademhalingsprikkel, dat signaal dat we krijgen, uit te stellen. Door te ventileren ga je proberen om zoveel mogelijk van die CO2 uit je lichaam te krijgen. Het zuurstofgehalte in het bloed zal maar lichtjes stijgen, terwijl het koolstofdioxidegehalte sterk zal dalen. Het signaal dat ons normaal gezien dwingt om te ademen wordt zo uitgesteld.'

Toegevoegd na 13 minuten:
Door deze manier van ademen worden de spieren van meer zuurstof voorzien. Het bloed is verzadigd met zuurstof, waardoor de hoeveelheid kooldioxide, die na spierarbeid als afvalproduct ontstaat, afneemt. Normaal gesproken reageert het ademhalingscentrum in de hersenen op een prikkel die door het koolzuur of kooldioxide (de zuurgraad van het bloed) wordt gegeven.

Maar bij hyperventilatie wordt deze ademhalingsprikkel verschoven en kan bewusteloosheid optreden.

Toegevoegd na 28 minuten:
Let op: Deze manier van ademen raad ik niet aan, in verband met de grote risico's!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt je lichaam trainen om dingen te kunnen doen die normaal niet kunnen.

Turnsters kunnen van zichzelf lenig zijn, maar zonder oefenen zijn ze niet instaat om op één hand te gaan staan met een been in de nek bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Met oefenen kan ik dat ook niet...   ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, maar hoe kun je je lichaam trainen om niet dood te gaan door het zuurstoftekort na een aantal minuten?
Kijk dat je spieren kunt trainen dat snap ik, maar zuurstoftekort is toch niet te trainen?
Pure training.
Als je koolzuur in je bloed een bepaalde hoogte heeft bereikt dan kun je het ademen niet meer tegenhoeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen kunnen hun lichaamsfuncties tijdelijk stopzetten, of in ieder geval vertragen. Zo kunnen zij spaarzamer omgaan met zuurstof, hun hartslag omlaag brengen en efficiënter omgaan met ingeademde zuurstof.

Kijk ook eens naar dit artikel over een Chinese die levend is begraven en via meditatie kennis 2uur in leven is gebleven:

http://www.goodfeeling.nl/content/view/266/99/

en

http://www.nujij.nl/meditatie-redt-levend-begraven-chinees-%28foto%29!.2062709.lynkx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar speelt oa.je HB gehalte een rol in.
Hoe meer hemoglobine in je bloed zit, hoe meer zuurstof je mee kunt nemen onder water.
Verder is een techniek nodig waarbij je zo rustig mogelijk bent om zo min nogelijk CO2 in je bloed te krijgen.
Veel mensen raken bij zuurstof gebrek in paniek, wat zuurstof vreet, CO2 wordt dan ook voor paniektests gebruikt.
Als je geleerd hebt jezelf onder die omstandigheden in de hand te houden, houd je het onder water langer uit.
Tijdens een ongeval ben ik onder water geraakt, maar kalm gebleven.
Ik moest onder water op de kop mijn gordels losmaken en omdat de deuren en ramen vast zaten, ben ik door de achterklep van de hatchback uit de auto gekomen.
Helaas ben ik door onderkoeling, wachtend op de ambulance wel in coma/shock geraakt maar heb het overleefd.
Dat beschouw ik als een wonder omdat ik onder water volkomen rustig was.
Verblind door een tegenligger met verkeerd gemonteerd dimlicht (vastgesteld door politie en grootlicht wat ontkend werd, zag ik niets meer en raakte met hoge snelheid te water.
Blijkbaar kun je je aanleren , rustig te blijven. het gaf mij de extra tijd weer boven water te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is kwestie van oefenen en zich goed concentreren denk ik...