Is een ex-alcoholist/verslaafde die nog steeds elke dag drinkt (en teveel volgens de richtlijnen) nog verslaafd?

Hij drinkt minder dan voorheen maar volgens de richtlijnen teveel (en elke dag). Zelf vindt hij het geen probleem en niet meer afhankelijk (of misschien ook wel maar ontkent hij het). Liever geen meningen maar een bron. Dit i.v.m. ruzies over wellus-nietus.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij nog steeds drinkt is hij nog steeds praktiserend verslaafd en zeker niet afgekickt. Ik leid uit je vraag een beetje af dat je een soort discussie met hem aan wil gaan waarbij je hem feitelijk wil aantonen dat hij nog steeds veslaafd is door hem met rationele informatie en argumenten te bestoken. Mijn inschatting is dat je daar niks mee gaat bereiken omdat hij het zal negeren, afdoen als flauwekul of gewoonweg ontkennen. Tot mijn spijt weet ik ook niet wat je wel zou moeten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist al voor 99% zeker dat ik gelijk had en als de feiten dat ondersteunen, kan ik dat altijd in mijn achterhoofd houden voor het geval dat hij (weer) begint over verschillende meningen en dat het dus aan mij ligt dat het een probleem tussen ons is. Snap je ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan hoop ik dat het helpt en wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!
ItisILeClerc
11 jaar geleden
ex-alcoholisten bestaan niet, alcoholisme is geen verslaving maar een chronische ziekte

Het beste antwoord

Iemand die verslaafd is geweest zal altijd verslaafd blijven. Hij kan er wel mee om leren gaan en niet meer drinken maar de verleiding zal altijd blijven. Dat de persoon nog dagelijks drinkt betekent dat hij er nog niet mee om kan gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien de DSM-IV criteria als uitgangspunt nemen?

Criteria voor afhankelijkheid:
"Afhankelijkheid van een middel (Substance Dependence)

Een patroon van onaangepast gebruik van een middel dat significante beperkingen of lijden veroorzaakt zoals blijkt uit drie [of meer] van de volgende criteria die zich op een willekeurig moment in dezelfde periode van twaalf maanden voordoen:

1. tolerantie, zoals gedefinieerd door ten minste één van de volgende criteria:
-een behoefte aan duidelijk toenemende hoeveelheden van het middel om een intoxicatie of de gewenste werking te bereiken.
-een duidelijk verminderd effect bij voortgezet gebruik van dezelfde hoeveelheid van het middel.
2. onthouding, zoals blijkt uit ten minste één van de volgende criteria:
-het voor het middel karakteristieke onthoudingssyndroom [verwijs naar criteria A en B van de criteria voor onthouding van een specifiek middel].
-hetzelfde [of een nauw hiermee verwant] middel wordt gebruikt om onthoudingsverschijnselen te verlichten of te vermijden.
3. het middel wordt vaak in grotere hoeveelheden of gedurende een langere tijd gebruikt dan het plan was.
4. er bestaat de aanhoudende wens of er zijn weinig succesvolle pogingen om het gebruik van het middel te verminderen of in de hand te houden.
5. een groot deel van de tijd gaat op aan aktiviteiten, nodig om aan het middel te komen [bv. verschillende artsen bezoeken of grote afstanden afleggen], het gebruik van het middel [bv. kettingroken], of aan het herstel van de effekten ervan.
6. belangrijke sociale of beroepsmatige bezigheden of vrijetijdsbesteding worden opgegeven of verminderd vanwege het gebruik van het middel.
7. het gebruik van het middel wordt gecontinueerd ondanks de wetenschap dat er een hardnekkig of terugkerend sociaal, psychisch of lichamelijk probleem is dat waarschijnlijk veroorzaakt of verergerd wordt door het middel [bv. actueel cocaïnegebruik ondanks het besef dat een depressie door cocaïne veroorzaakt wordt of doorgaan met drinken van alcohol ondanks het besef dat een maagzweer verergerde door het alcoholgebruik] "

Ook zonder afhankelijkheid kan er trouwens sprake zijn van misbruik van een middel, waarbij ook een belangrijke voorwaarde is dat het beperkingen veroorzaakt is sociaal of beroepsmatig functioneren, of gevaarlijk gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is ook dat ik niks aan hem merk, hij doet z'n werk goed, zegt geen afspraken af, verzorgt zichzelf goed enz. Dus ik weet niet in hoeverre hij zelf last heeft van het gebruik of afkickverschijnselen als hij zou stoppen (wat hij overigens niet wil. Hij kan een week zonder dus waarom zou ik dat proberen? (was zijn reactie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij perfect functioneert, en ook zonder kan (maar is dat echt zo?) dan zou je hooguit kunnen spreken van zorgelijk middelengebruik, en niet van misbruik of afhankelijkheid. Maar hoeveel drinkt hij precies? Begint hij soms ook 's ochtends al met drinken? Wat is er - los van het feit dat je je zorgen maakt om de hoeveelheid - verder nog aan de hand waar jij je zorgen over maakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of hij zonder kan, weet ik niet. Hij zegt van wel. Ik betwijfel het. Het zou misschien wel lukken maar wel met moeite (wat hij dan niet wil laten merken denk ik). Veel is: op de eerste date (alles omgerekend, pijpjes naar glazen, halve liters naar glazen, delen door de dagen) 10 glazen per dag. Daarna wat minder maar dat zal wel toeval zijn aangezien hij heeft gezegd dat hij zich niet wil aanpassen (minderen dus ook niet lijkt me) en er niet over wil praten. Hij drinkt sowieso elke dag, wat erger is dan dan de hoeveelheid (stond ergens op inet. 2 rustdagen zijn nodig om uit de routine te blijven)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja waar ik me zorgen over maak.. zijn gezondheid natuurlijk maar ook zeker MIJN gezondheid want ik heb hier nu al veel stress door, hoe moet dat verder in onze relatie??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je wat het is: de DSM is een mooi handvat hoor, maar ik ben nooit zo van de etiketjes. Als er een probleem is, is er een probleem. Dat kun je proberen in één of andere hokje te douwen, maar de DSM blijft een beschrijvend werk dat probeert om een overzicht te scheppen in de chaos van problemen die mensen kunnen hebben, maar het is en blijft een kunstmatig instrument. In dit geval: 10 glazen per dag, en elke dag drinken, is erg ongezond. Daar is een probleem. Als daarbij de partner van de probleemdrinker ook een probleem signaleert en hierdoor mogelijk ruzies en wrijvingen ontstaan in de relatie, is dat reden genoeg om een probleem vast te stellen. Hoe dat probleem dan heet, is m.i. wat minder relevant. Is dit probleem bekend bij de huisarts, of bij andere zorgverleners?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste weet ik niet Lies12. Hij wilde ook niet over zijn drankverleden praten omdat het verleden tijd is (?). De 10 biertjes waren op onze eerste date. Dat was mijn eerste.. hoe noem ik dat.. life confrontatie. Hij komt niet aan elke dag 10 maar zeker wel aan meer dan gezond en vaker dan gezond. Het is zeker een probleem tussen ons want hij vindt het geen probleem, ik wel. Ik snap je qua DSM hoor. Geef je helemaal gelijk en elke situatie is anders dus elke behandeling en oplossing ook. In dit geval is er tussen ons geen oplossing want hij wil zich niet aanpassen. Behandeling komt er voorlopig ook niet want hij ziet geen probleem.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Gast: de strijd zal je niet winnen, het verhaal van het in de hand hebben dat zegt elke alcoholist.
Als je het nu al als een probleem ervaart, dan zullen de problemen alleen maar groter worden. Een gelijkwaardige relatie, vergeet het maar. Het zal altijd een gevecht met de alcohol blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben jullie dezelfde huisarts, of ken je zijn huisarts? Ik zou als ik jou was in elk geval met hem/haar contact opnemen om je zorgen uit te spreken. Want al zou er geen sprake zijn van verslaving, dan nog is zijn drinkgedrag zorgelijk omdat het gewoon de gezondheid schaadt. Dat kan een ingang zijn. Het niet zien van een probleem is ook geen zeldzaamheid binnen de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg. Als iemand niet zelf inziet dat hij ten minste onderdeel is van het probleem, dan is dat bij de klassieke vormen van hulpverlening altijd het eerste behandeldoel: de patiënt dit in laten zien. Misschien kun je het over die boeg gooien, dat jij je zorgen maakt om zijn fysieke gezondheid? En misschien is er wel iemand anders in zijn omgeving die jouw zorgen deelt. Eventueel zou je kunnen proberen af te spreken dat iemand anders de huisarts dan inschakelt, en niet jij. Dit klinkt misschien wat al te pragmatisch, maar ik heb zelf wel eens hulpverlening ingeschakeld voor een vriendin zodat haar man dit niet hoefde te doen, met het idee van: het maakt niet uit als ze een paar weken boos op mij is, maar hij leeft met haar onder één dak. Zo te lezen is dit een heikel punt in jullie relatie, dus als er iemand is die deze rol kan vervullen en die misschien nét wat meer afstand heeft zodat hij deze bemoeienis eerder zou accepteren van die ander dan van jou, dan zou ik je aanraden om daarvoor te kiezen. Tenzij je denkt dat hij het uiteindelijk wel zou kunnen waarderen dat jij je zorgen maakt en daarin ook actie onderneemt, maar verslaafden kunnen nogal koppig zijn daarin, en ziekteinzicht komt niet van de ene op de andere dag doorgaans. En je kunt ook altijd JOUW huisarts om advies vragen hé, en eventueel zélf hulp zoeken bij bijvoorbeeld het maatschappelijk werk voor wat steun, een luisterend oor en advies over hoe hier mee om te gaan. Vergeet jezelf dus niet, want ook jij hebt hierin zorg nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie Lies12. We hebben niet dezelfde huisarts. Sterker nog, we hebben net 1.5e maand een relatie met (zoals je misschien al wel hebt gelezen) 2 uur afstand. Ik snap je optie om de huisarts in te schakelen maar weet je, bij hem in de familie is het normaal. Hij woont tijdelijk bij zijn moeder die ook regelmatig drinkt. Dus ik ga er vanuit dat zij ook vindt dat ik overdrijf. Verder denk ik (misschien heel gemeen) van.. ik wil me er niet te diep in mengen. Hij moet het zelf oplossen maar ziet geen probleem dus dan houdt het op. Zeker als hij geen steun/kritieken of hoe je het wel noemen van zijn achterban krijgt. Het is nog pril. Voor mijn eigen bestwil kan ik gewoon beter eieren voor mijn geld kiezen. Het zou een ander verhaal zijn als we heel lang bij elkaar waren en/of kinderen hadden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is niet gemeen. Er zijn meer mensen in het spel hier, en jij telt ook mee. Je hoeft jezelf niet te gaan kwellen, en eigenlijk klink je heel verstandig. Als het inderdaad nog vrij pril is, denk ik dat zonder hem verder gaan de meest verstandige keus is. Er zijn teveel vrouwen die zichzelf in de ellende storten en beginnen aan 'foute' relaties omdat ze zo wanhopig wat liefde nodig hebben. Jij bent niet wanhopig blijkbaar, dat vind ik alleen maar sterk. Natuurlijk, het zou fijn zijn als het wél zou kunnen werken en je hem dan meteen mee omhoog zou kunnen trekken in dat proces. De kans is echter groter dan hij jou mee omlaag trekt, en dan schiet je er geen van beiden iets mee op. Zeker als hij al een verleden heeft van alcoholmisbruik, en als hij nu dit probleem al niet inziet, dan belooft dat volgens mij niet veel goeds voor de toekomst. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, en daar is niets 'gemeens' aan. Gemeen zou het zijn als je het toe zou staan dat je jezelf in een poel van ellende stort terwijl je er nu nog uit kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb met hem gepraat. Hij ziet zelf in dat hij fout bezig is en heeft sinds gisterochtend niks gedronken (zegt hij, dat moet ik maar geloven wat ik ook doe). Ik duidelijke grenzen gesteld waar hij allemaal mee eens is. 1 biertje en het is voorbij. Geen gesjoemel met feestjes enz. Alleen vraagt zijn moeder zich af waar ik me mee bemoei. Maar ja, dat is bijzaak.
Van een verslaving geraak je nooit volledig af. Je bent pas volledig afgekickt als je niet meer aan de zaak komt waar je aan verslaafd bent geraakt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat wikipedia hier een redelijk goed verhaal houdt (zie link).
Vooral onderstaande stukje is hierin wellicht van belang. Hierin stelt men dat een alcoholist zijn verslaving onder controle kan krijgen, maar dat betekent dat hij dan geheel niet meer drinkt:

Ontwenning

Veel alcoholisten ontkennen hun probleem zeer lang en hiermee ook de persoonlijke problemen waardoor ze soms zijn begonnen met drinken, maar die ook in stand worden gehouden door het blijven drinken. Vaak wordt gezegd dat men niet kan genezen van alcoholisme: "eens een alcoholist, altijd een alcoholist". Wel kan men het onder controle krijgen. Maar zo'n "droogstaande alcoholist" moet altijd waakzaam blijven en iedere alcoholische consumptie kan de eerste van een terugval in het oude gedrag zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas staat hij dus duidelijk niet droog. Als dat zo was, dan was er nog enigszins een duidelijk punt. Nu drinkt hij wel en moet ik dus biertjes gaan tellen ofzo? (of gaan schipperen/discussiëren over eentje meer of minder) We wonen niet samen en 2 uur bij elkaar uit de buurt. Ik moet de "controle" dus hebben van het webcammen en wat ik zie als we bij elkaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel moeilijk voor je...
Je zegt zelf dat hij ex-alcoholist is (als dat bestaat). Overduidelijk drinkt hij nog steeds.
De conclusie die je dan zou kunnen trekken is dat hij op dit moment alcoholist is. Elk drankje is voor een alcoholist te veel, de grens ligt echt bij de nullijn.
Hij ziet en erkent het probleem niet.
Ik denk dat je je ernstig moet bezinnen over hoe verder te gaan in deze relatie. Jíj bent niet in staat dit probleem op te lossen of onder controle te krijgen, dat kan híj alleen.
Veel sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, klopt helemaal, als hij geen dag zonder kan, is hij nog verslaafd, zet je relatie op een laag pitje, want alcohol maakt meer kapot dan je lief is, zorg dat jij niet diegene bent die er kapot aan gaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wil niet weten hoe vaak de zin "alcohol maakt meer kapot dat u lief is" de afgelopen dagen door mijn hoofd is gegaan. Ik zit de hele dag te zoeken naar informatie, heb de alcoholinfolijn gebeld en een dierbare met ervaring. Ik blijf er aan denken, het leidt me af van mijn dagelijkse dingen, krijg geen hap door mijn keel en krijg er hoofdpijn van. Ik wil dit niet. Ik hou van hem, nu al maar ik hou meer van mezelf.
elke dag harddrugs gebruiken is een verslaving

alcohol is een harddrugs (lichamelijk en geestelijk verslavend)

ja dit is een verslaving, al is het een gematigde verslaving (minder erg als voorheen).

Regelmaat duid erop dat het niet sporadisch is, en als deze regelmaat doorbroken word, komt deze persoon hoogstwaarschijnlijk met lichamelijke/geestelijke afkickverschijnselen te kampen.

zelf hoeft een verslaafde het probleem niet te zien, maar daag hem uit om de waarheid in te zien, door hem te vragen 1 dagje niet te drinken, dan zal hij zelf zien dat hij afhankelijk is.

het is gewoon spijtig dat alcohol zo sociaal-geaccepteerd is, daardoor is het voor mensen met een alcohol probleem moeilijk om te zien dat het een probleem is.. ze zien het niet als de rotzooi die het is, omdat het zo makkelijk beschikbaar is.

bij de bron, een pagina die verwijst naar de link tussen gewoonte, en verslaving.

en ja, volgens de bron is iemand die elke dag na het eten 1 glaasje wijn drinkt een verslaafde, want als deze persoon dat glas wijn niet drinkt, hij/zij het persoon gaat merken.

Ongezonde gewoontevorming kan voorkomen worden door:

minstens 2 dagen per week niet te drinken,
niet of matig te drinken wanneer je jezelf moe, gespannen of depressief voelt,
je ook te kunnen ontspannen zonder alcohol,
op speciale gelegenheden (bijvoorbeeld een feest) waarbij je zin hebt om alcohol te drinken, regelmatig ook een niet-alcoholische drank te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is gewoon spijtig dat alcohol zo sociaal-geaccepteerd is, daardoor is het voor mensen met een alcohol probleem moeilijk om te zien dat het een probleem is.. ze zien het niet als de rotzooi die het is, omdat het zo makkelijk beschikbaar is. Helemaal mee eens!!