Tja, het zijn gewoon twee totaal verschillende dingen. Net zoals het anti-vlooien middel dat ik aan mijn katten geef niet werkt tegen wormen, omdat dat totaal andere beesten zijn. Tegen wormen moet je weer een ander middel geven.

Maar de reden dat er veel verschillende soorten antibiotica zijn en weinig echte virusremmers, is omdat bacteriën niet erg op ons lijken. Sommige bacterieën hebben niet eens een celwand, en dan wordt het gemakkelijk om een middel te vinden dat wél werkt op de bacterie, maar niet op de mens die de bacterie draagt. Een bacterie nestelt zich ook op een totaal andere manier in ons lichaam dan een virus.

Ik vond deze site: http://www.microbiologie.info/de_werking_van_antibiotica.htm die goede uitleg geeft over de werking van antibiotica. Ik citeer daar maar uit, want ik heb verder ook te weinig specifieke kennis om dit uit te kunnen leggen:

"Voor virussen is het nog moeilijker een selectief remmende stof te vinden omdat deze organismen in de gastheer gebruik maken van de stofwisseling en de organellen van de gastheer. Rem je het virus dan leg je ook de stofwisseling van de gastheer plat."

Terwijl bij bacterieën dat anders is:

"Het werkingsspectrum van een antibioticum

Het is relatief gemakkelijk om een stof te vinden of te ontwikkelen dat werkt tegen prokaryote cellen (bacteriën) en dat niet werkt tegen eukaryote cellen (de patiënt).

De zwakke plekken bij bacteriën

De oorzaak is dat er tussen prokaryote en eukaryote cellen veel verschillen zijn: de aanwezigheid/ afwezigheid van een celwand, de bouw van de ribosomen, en details in de stofwisseling."

Lees verder de aangegeven site voor meer informatie over de werking van antibiotica.