Reageert een tumormerker ook op niet lichaamseigen giftige stoffen in het bloed?

Tumormerkers zijn stoffen die door aanwezigheid van de kankercellen door het lichaam zelf in hogere mate worden geproduceerd.Tumormerkers reageren echter ook op de giftige stoffen in een sigaret.Maar stel nu dat je een gif in je bloed hebt dat daar door orale inname is gekomen, reageert een tumormerker daar dan ook op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als ik je vraag goed begrepen heb denk ik
A dat je bedoelt zijn er gifstoffen die een tumormarker maskeren en daardoor de detectie van kanker bemoeilijken of

B kankercellen door gif ook aangetast worden.

Bij A zou ik stellen dat tumormarkers zo specifiek zijn dat ze niet eenvoudig te maskeren zijn maar ook niet snel door andere gifstoffen vernietigd worden.

Bij B zou ik zeggen, gelukkig groeit een tumorcel sneller dan een normale cel omdat hij een verhoogd metabolime heeft.
Met name hiet probeert de oncoloog winst uit te halen,
omdat de kankercel sneller groeit, neemt hij ook meer voedingstoffen in en gaat bij een dosis chemotherapie dood , waar normale cellen (nog net) blijven leven.
Daarom wordt je ook zo ziek van dergelijke therapien.
Beenmerg is ook sneldelend en moet dan in de gaten gehouden worden

Nieuwere technieken zoeken juist deplaats van deze markers op en ontleden zich onder de omstandigheden in een kankercel in stoffen die veel vergiftiger zijn.

Een andere methode is het lichaam een op zich redelijk onschuldige stof toedienen die onder invloed van (laser) licht ontleedt in uiterst giftige stoffen, men leidt dan een glasfiber via een naald oid. tot in de kankerplaats en belicht deze, waardoor alleen cellen in de directe omgeving vab het licht gedood worden.

Ook is men bezig met bacterien en virussen die geprogrammeerd worden de kankercellen aan te vallen en de rest met rust te laten, alsmede de methode de kankercel een marker te geven en door ons imuumsysteem opgeruimd wordt.

ook ontstaat het inzicht dat veel kankersoorten een virale of bacteriele oorsprong hebben, zij hebben het DNA in de eigen lichamscellen beschadigd, waardoor de cel een op hol geslagen delingsdrift krijgt.

Een flinke stap voorwaarts is het HPV , wat rechtreeks verband houdt met baarmoederhals kanker, vandaar de massale inentingen van onze tieners afgelopen zomer.

De kennis neemt toe maar jezelf beschermen tegen ziektes zoals kanker is ook onmisbaar.
Wat kennisvermeerdering hebben we de wind in de zeilen.
Wij moeten risico's vermijden zoals roken , slecht eten , ongezonde stress en voortplantingsactiviteiten die ons uit kunnen roeien als we dat niet verstandig doen.
Je vraag was moeilijk in te schatten, vandaar dit verhaal.
Hopelijk kun je hieruit destilleren wat voor jou je antwoord is.
Alle goeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tumormarkers kunnen idd reageren op giftige lichaamsvreemde stoffen en daardoor bij gezonde mensen verhoogd zijn.
Een tumormerker word door een arts mede daarom ook niet gebruikt voor het opsporen van kanker.
De tumormarkers worden alleen gebruikt om te kijken of de behandeling aanslaat. Maar dan wel door meerdere bloedafnames en bepaling van de specifieke marker te vergelijken.
Er zijn voor turmormarker geen algemene referentiewaarden. Gewoon om de normaalwaardes te variabel zijn per persoon.